تبلیغات

این کتابی که میخواستی رو با تخفیف از طاقچه بخر
🔖 این فرصت رو از دست نده؛ کتاب رو همین حالا از فیدیبو بخر.

شنبه های بازاریابی/ امور مشتریان

فرامرز حیدری (کارشناسی ارشد کسب و کار گرایش بازاریابی)

بسم الله الرحمن الرحیم
در این ستون تصمیم دارم تا برای شما از حال و هوای مباحث مهم در بازاریابی صحبت کنیم.امیدوارم مورد پسندتون واقع باشه ،این مباحث شاید نواقصی داشته باشه ، خوشحال میشیم ما رو در برطرف کردن نواقصمون کمک کنید.با تکرار این موارد در مورد بازاریابی امید آن است که موارد فوق مورد استفاده تمام افراد جامعه قراربگیرد و نهایت استفاده را از این مطالب داشته باشید.
امیدوارم که در تمام مراحل زندگی موفق و پیروز باشید .
مبحث امروز ما در مورد امور مشتریان هست.
بازاریابی چیست؟
بازاریابی مدرن به نوعی از بازاریابی می‌گویند که در آن از ظرفیت و پتانسیل اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و به‌طور کلی ابزارهای جدید و تکنولوژی استفاده می‌شود تا خدمات و محصولات شرکت به مخاطبان معرفی شود. بازاریابی جدید ارتباط نزدیکی با دیجیتال مارکتینگ دارد؛ در واقع بازاریابی دیجیتال قسمتی از بازاریابی مدرن است

امور مشتریان
مشتری چیست؟ مشتری می‌تواند یک فرد، گروهی از افراد یا یک سازمان باشد که در ازای پرداخت هزینه، از کالا، محصول یا خدمات مجموعه‌ای دیگر استفاده می‌کند. مشتری، سنگ بنای هر کسب‌وکار است. هر سازمان برای بقا به مشتری نیاز دارد. هدف اصلی همه سازمان‌ها، این است که توجه مشتریان را به خود جلب کنند. فراموش نکنید مشتری‌های شما، فقط، به مشتریان فعلی محدود نمی‌شوند. کسانی که بعدها نیز قصد خرید از شما را دارند، همچنان مشتری شما هستند
1. مشتریان بالقوه: مشتریانی که تمایل به خرید محصول یا دریافت خدمات شما در آن‌ها بالاست. به عنوان مثال، کسانی که در یک منطقۀ خاص به دنبال یک آپارتمان هستند، مشتری بالقوه مشاورین املاکِ فعال در آن منطقه هستند. این گروه از مشتریان که فرصت فروش هم نامیده می شوند، به دلیل نیازی که دارند، برای هر کسب‌وکار فرصت‌هایی فراهم می‌کنند. آگاهی از این فرصت‌ها، می‌تواند مشتریان بالقوه را به مشتری بالفعل هر سازمانی تبدیل کند.
2. مشتریان وفادار: مشتریان وفادار، مشتریانی هستند که همیشه خرید خود را از یک سازمان یا مجموعه انجام می‌دهند. به عنوان مثال، افرادی که همیشه از یک شرکت هواپیمایی خرید می‌کنند. هر سازمانی باید برای حفظ مشتریان وفادار خود، استراتژی‌هایی در پیش بگیرد که می‌تواند شامل تخفیف، کیفیت، قیمت یا شرایط ویژه برای آن‌ها باشد.
3. مشتریان جدید: به کسانی اطلاق می‌شود که اولین‌بار است از خدمات یا محصولات یک سازمان استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، مشتریانی که برای اولین بار ماشین می‌خرند.
4. مشتریان تخفیف‌پسند: این گروه از مشتریان، خرید می‌کنند چون محصول یا خدمات یک سازمان، تخفیف خورده است. این افراد معمولا به برندها وفادار نیستند، بلکه بیشتر به دنبال برندی هستند که قیمت پایین‌تری داشته باشد. به عنوان مثال، مشتریانی که همیشه بلیت‌های لحظه آخری را خریداری می‌کنند.
5. مشتریان پیشین: مشتریانی هستند که یک بار از شما خرید می‌کنند و بعد به سوی رقبای شما می‌روند. زیرا پیشنهادهای رقیبان شما برای آن‌ها جذاب‌تر بوده است. به عنوان مثال، کسانی که همیشه از یک برند نوشیدنی استفاده می‌کردند، با تغییر سبک زندگی‌شان، حالا مشتری برندهایی شده‌اند که محصولات سالم‌تری دارند.
6. مشتریان داخلی: کارمندان، سهامداران یا سایر اعضای یک سازمان هم می‌توانند از مشتریان آن سازمان باشند.
7. مشتریان خارجی: مشتریانی که با یک واسطه از شما خرید می‌کنند. به عنوان مثال، کسانی که محصولات یا کالای شما را از سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها یا مراکز خرید تهیه می‌کنند.
8. مشتریان بینابینی: خرده‌فروش‌ها هم می‌توانند مشتری شما باشند و برای سازمان شما درآمدزایی داشته باشند.
مشتریان خود را بشناسید

برای اینکه بتوانید فروشی موفق داشته باشید، باید مشتریان خود را به درستی بشناسید. همیشه به این سه سوال در مورد مشتریان خود پاسخ دهید:
1. چه چیزی باعث می‌شود که مشتریان ایده‌آل شما تشویق به اقدام شوند؟
2. اصلی‌ترین دلیل خرید مشتریان بالقوۀ شما چیست؟
3. بهترین راه برای ارتباط برقرار کردن با آن‌ها چیست؟
وقتی پاسخ این سوالات را پیدا کنید، می‌توانید محتوایی آماده کنید که توجه مخاطبان شما را جلب کند.

تبلیغات

🎯 دیگه منتظر نمون! همین امروز این کتاب رو با تخفیف از دیجی‌کالا بخر.

اخبارمرتبط

اخبارمرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها