فرامرز حیدری (کارشناسی ارشد کسب و کار گرایش بازاریابی)

بسمه تعالی
با سلام
در این ستون تصمیم دارم تا برای شما از حال و هوای مباحث مهم در بازاریابی صحبت کنیم.امیدوارم مورد پسندتون واقع باشه ،این مباحث شاید نواقصی داشته باشه ، خوشحال میشیم ما رو در برطرف کردن نواقصمون کمک کنید.با تکرار این موارد در مورد بازاریابی امید آن است که موارد فوق مورد استفاده تمام افراد جامعه قراربگیرد و نهایت استفاده را از این مطالب داشته باشید.
امیدوارم که در تمام مراحل زندگی موفق و پیروز باشید .
مبحث امروز ما در مورد مدیریت محصول و مارک تجاری هست.
بازاریابی چیست؟
بازاریابی یکی از وظایف سازمانی و مجموعهای از فرایندهای مرتبط با خلق ارزش، اطلاعرسانی دربارهی آن ارزش و تحویل آن به مشتریان است.
مدیریت محصول و مارک تجاری
مدیریت محصول چیست؟
مدیریت محصول به معنای نظارت بر چرخه عمر یک محصول و اولویت قرار دادن نیازهای مشتری در طی روند آن است.
یک مدیر محصول، موظف به اداره محصولات میباشد. وی بر تمام مراحل و چرخه عمر محصول (از توسعه اولیه تا افول آن) نظارت مینماید. فهمیدن اینکه محصول شما چه مشکلی را از مشتری حل خواهد کرد مهمترین اقدام در مدیریت محصول است. مهارتهای کلیدی که مدیر محصول نیاز دارد عبارتاند از: حل مسئله، ارتباطات خوب و تفکر استراتژیک
مدیریت محصول شامل نظارت بر استراتژی محصول و توسعه آن برای برقراری تعادل میان سه عنصر مهم است:
• تجربه کاربر؛
• اهداف تجاری؛
• امکانسنجی فنی.
در یک شرکت، مدیر محصول موظف به برقراری این تعادل است. در حالی که تیمها متمرکز بر «چگونگی» تولید یا ارتقای یک محصول هستند، شخصی که وظیفهی مدیریت محصول را بر عهده دارد، تمرکز خود را روی «چرایی» میگذارد. آنها در هر مرحله از فرایند توسعه محصول حضور داشته تا اطمینان حاصل شود محصولات منفعتی را به مشتری انتقال میدهند.
چه کسانی در فرایند مدیریت محصول نقش دارند؟
مدیر محصول با تیمهای مختلف و ذینفعان همکاری میکند تا نیازهایی که از طریق محصول معرفی خواهند شد را متعادل سازد:
• مشتریان و کاربران برای درک فرصتها و مشکلاتی که باید حل شوند؛
• رهبران تجاری و سهامداران داخلی برای فهمیدن نیازهای تجاری؛
• طراحان UX برای تنظیم جریان کاربر (User Flow) و رفع مشکلات کاربری؛
• مهندسین و تیمهای محصول برای توسعه محصولات؛
• بخش پشتیبانی از مشتری و تیمهای موفقیت برای فهمیدن اینکه مشتریان در کدام قسمتها دچار مشکل هستند
فرایند مدیریت محصول چیست؟
این فرایند با درک مشکلی که سعی دارید برای مشتری حلوفصل کنید آغاز میشود. مدیر محصول، مسئول این است که تمام تصمیمگیریها را حول برطرف کردن مشکلات محصول متمرکز کند.
درک صریح از اینکه یک محصول چه مشکلاتی را از مشتری حل خواهد کرد مهمترین بخش مدیریت محصول است. مدیران محصول برای شناسایی اینکه محصول چه کمکی میتواند بکند، نیازمند تصویر واضحی از سفر مشتری در طی مسیر محصول هستند. برای انجام مؤثر این موضوع، تحقیقات بازاریابی را اجرا نموده و به طور منظم و مستقیم با مشتریان صحبت میکنند. آنها در مورد نیاز مشتریان فرضیات نمیسازند، بلکه سؤالهایی جهت شفافسازی میپرسند
مهارتهای کلیدی برای مدیریت محصول کدامند؟
برای دستیابی موفقیتآمیز به عملکردهای مدیریت محصول، نیاز به درک مطمئنی از مشتریان، اهداف تجاری سازمان و فناوری بهکاررفته برای ساخت محصولاتتان دارید. مهارتهای مدیریت محصول به شما اجازه میدهد تا از این دانش برای هدایت تیمها در حل مشکلات مشتریان بهره ببرید.
حل مشکل در مرکز توسعه محصول قرار دارد. مدیران محصول برای این که بفهمند محصول با ارائهی چه راهحلی مشکل مشتری را حل میکند، نیاز به مشارکت با تیم دارند؛ بهگونهای که برای مهندسین معقول باشد و اهداف تجاری را تحقق ببخشد.
برای مدیریت محصول نیازمند مهارت های ارتباطی عالی هستید. شما به عنوان مدیر محصول لزوماً دارای قدرت و نفوذ نخواهید بود، چون تیمها مستقیماً به شما گزارش نمیدهند. این بدان معناست که باید با بهدست آوردن حمایت افراد از طریق قصهپردازی و داشتن چشمانداز برای محصول، رهبری تیم را به دست بگیرید.





