در دنیایی که «دیجیتالی شدن» شعار هر سازمانی شده، آمار تازهای از شرکت آلمانی TeamViewer نشان میدهد که بسیاری از کسبوکارها قربانی همان فناوریهایی هستندبر اساس پژوهش بینالمللی جدید شرکت TeamViewer Germany GmbH، حدود ۴۲ درصد از کسبوکارها در سراسر جهان اذعان کردهاند که فناوری ناکارآمد، زیرساختهای معیوب دیجیتال و ابزارهای غیر یکپارچه، به کاهش مستقیم درآمدشان منجر شده است.
به گزارش اقتصاد و فناوری، در این گزارش آمده است که کارکنان، بهطور میانگین، ۱٫۳ روز کاری در هر ماه را بهدلیل مشکلات فناوری و اصطکاک دیجیتال (Digital Friction) از دست میدهند؛ زمانی که میتواند به انجام پروژههای کلیدی، تعامل با مشتری یا نوآوری اختصاص یابد.
با این حال، نکته امیدوارکننده آن است که ۴۸ درصد از پاسخدهندگان باور دارند استفاده هدفمند از هوش مصنوعی (AI) میتواند این روند را معکوس کند و به حذف ناکارآمدیهای دیجیتال، کاهش خطاها و افزایش بهرهوری منجر شود.
کارشناسان فناوری میگویند: «مشکل بسیاری از شرکتها نداشتن فناوری نیست، بلکه ناتوانی در بهکارگیری درست آن است. سازمانها به جای خرید ابزارهای بیشتر، باید یاد بگیرند چگونه از ابزارهای فعلیشان هوشمندانهتر استفاده کنند.»
💬 تحلیل رسانه «اقتصاد و فناوری»
این گزارش زنگ خطری است برای تمام شرکتهایی که دیجیتالی شدن را صرفاً به معنای داشتن نرمافزار یا اتوماسیون میدانند. دنیای امروز، نیازمند فناوری مؤثر، بهینه و کاربرپسند است. هوش مصنوعی میتواند حلقهی نجات این روند باشد؛ اما تنها در صورتی که بهدرستی پیادهسازی و با نیاز واقعی کارکنان هماهنگ شود.
📊 در واقع، فناوری به خودی خود ارزشمند نیست، مگر آنکه در خدمت بهرهوری باشد. کسبوکارها باید علاوه بر سرمایهگذاری در ابزارهای نوین، روی بهینهسازی عملکرد، آموزش کارمندان و یکپارچهسازی زیرساختها تمرکز کنند.
در غیر این صورت، تکنولوژی نهتنها موتور رشد، بلکه ترمزی برای پیشرفت خواهد بود. که قرار بود نجاتشان دهند! گزارش جهانی این شرکت فاش کرده است: ناکارآمدی سیستمهای دیجیتال باعث از بین رفتن بخش قابل توجهی از بهرهوری کارکنان و افت ۴۲ درصدی درآمد در میان شرکتها شده است.





