تبلیغات

این کتابی که میخواستی رو با تخفیف از طاقچه بخر
🔖 این فرصت رو از دست نده؛ کتاب رو همین حالا از فیدیبو بخر.

شنبه های بازاریابی/ بازاریابی جامعه و مسئولیت اجتماعی

فرامرز حیدری (کارشناسی ارشد کسب و کار گرایش بازاریابی)

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
در این ستون تصمیم دارم تا برای شما از حال و هوای مباحث مهم در بازاریابی صحبت کنیم.امیدوارم مورد پسندتون واقع باشه ،این مباحث شاید نواقصی داشته باشه ، خوشحال میشیم ما رو در برطرف کردن نواقصمون کمک کنید.با تکرار این موارد در مورد بازاریابی امید آن است که موارد فوق مورد استفاده تمام افراد جامعه قراربگیرد و نهایت استفاده را از این مطالب داشته باشید.
امیدوارم که در تمام مراحل زندگی موفق و پیروز باشید .

مبحث امروز ما در مورد بازاریابی جامعه و مسیولیت اجتماعی هست.
بازاریابی چیست؟
بازاریابی به طور کلی به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که یک کسب‌وکار برای جذب مشتریان و فروش محصولات یا خدمات خود انجام می‌دهد.

بازاریابی دارای انواع مختلفی است:
بازاریابی صنعتی/بازاریابی مصرفی/بازاریابی عصبی/بازاریابی چندسطحی/بازاریابی پارتیزانی/بازاریابی مویرگی/
بازاریابی چریکی/بازاریابی دهان به دهان/بازاریابی اینترنتی/بازاریابی تک به تک/بازاریابی شبکه‌ای/
بازاریابی ویروس‌وار/بازاریابی سیستماتیک/بازاریابی مفهومی/ بازاریابی ترکیبی/ بازاریابی ارزشی/بازاریابی پیامکی/

مسئولیت اجتماعی شرکت
مجموعه اقداماتی اشاره دارد که یک شرکت برای ارتقای رفاه اجتماعی و حفاظت از محیط زیست انجام می‌دهد.
هدفایجاد تأثیر مثبت بر جامعه، محیط زیست و ذینفعان شرکت است و شامل تعهد به اصول اخلاقی و توسعه پایدار می‌شود.
مثال:
یک شرکت ممکن است در کمپین‌های حفاظت از محیط زیست شرکت کند، به سازمان‌های خیریه کمک کند یا در برنامه‌های آموزشی برای جوامع محلی سرمایه‌گذاری کند
ارتباط بین بازاریابی جامعه همپوشانی بازاریابی جامعه اغلب با هم همپوشانی دارند و شرکت‌ها ممکن است از هر دو رویکرد برای بهبود تصویر برند و ایجاد اعتماد در مشتریان استفاده کنندمکملمی‌تواند به عنوان یک ابزار برای اجرای بازاریابی جامعه عمل کند. با انجام فعالیت‌های شرکت‌ها می‌توانند به اهداف بازاریابی جامعه دست یابند و در عین حال، مسئولیت اجتماعی خود را نیز به نمایش بگذارنداهمیت بازاریابی جامعه
افزایش اعتماد مشتریان:
شرکت‌هایی که به مسئولیت اجتماعی خود پایبند هستند، اعتماد بیشتری را در بین مشتریان ایجاد می‌کنند
بهبود تصویر برندفعالیت‌های می‌توانند به بهبود تصویر برند و افزایش اعتبار شرکت کمک
افزایش وفاداری مشتریان:
مشتریان تمایل بیشتری به خرید از شرکت‌هایی دارند که به جامعه و محیط زیست اهمیت می‌دهند
افزایش انگیزه کارکنان:
مسئولیت اجتماعی می‌تواند به افزایش انگیزه و مشارکت کارکنان کمک کند
کاهش آسیب به محیط زیست:با انجام بازاریابی جامعه، شرکت‌ها می‌توانند به کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی کمک کنند
نمونه‌های موفق:
• برخی از شرکت‌ها با مشارکت در کمپین‌های حمایت از کودکان کار و یا حمایت از بیماران خاص، به مسئولیت اجتماعی خود عمل می‌کنند.
• • برخی دیگر با ارائه محصولات ارگانیک و حمایت از تولیدکنندگان محلی، به بازاریابی جامعه می‌پردازند
نتیجه‌گیری
بازاریابی جامعه دو رویکرد مهم برای شرکت‌ها هستند که می‌توانند به بهبود تصویر برند، افزایش اعتماد مشتریان و ارتقای رفاه جامعه کمک کنند. شرکت‌ها باید با درک صحیح این مفاهیم و اجرای فعال آنها، به اهداف خود در زمینه سودآوری و مسئولیت اجتماعی دست یابند
تعدادی از اندیشمندان و صاحب‌نظران دانش بازاریابی، عقیده دارند که تأکید مفهوم بازاریابی تنها بر تأمین نیازها و خواسته‌های مشتریان است و سلامت جامعه، جایگاهی در این فلسفه ندارد. آن‌ها بر این باورند که مدیران سازمان‌ها موظفند اهداف و مقاصد خود را گسترش دهند و ضمن آن تلاش کنند تا نیازها، خواسته‌ها و منافع بازارهای هدف خود را تعیین نمایند تا شرکتشان بتواند در مقایسه با شرکت‌های رقیب این نیازها و خواسته‌ها را به صورت کارآمدتر تأمین نماید.
این اقدامات به نوبه خود موجب خواهد شد که رفاه و تندرستی مشتری و جامعه فراهم شود. براساس مفهوم بازاریابی اجتماعی، انتقادی که از مفهوم بازاریابی محض می‌شود این است که در مفهوم بازاریابی تضاد و تناقض بین نیازها و خواسته‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در نظر گرفته نمی‌شود. این تناقضات موجب می‌گردد که بازاریابی اجتماعی جایگاه و اعتبار بالایی در نزد اندیشمندان و صاحب‌نظران بیابد.
بازاریابی اجتماعی چیست؟
براساس مفهوم بازاریابی اجتماعی، مدیران بازاریابی سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ ناگزیرند در تعیین خط مشی‌های بازاریابی خود عوامل مهمی نظیر منافع شرکت، خواسته‌های مصرف‌کننده و منافع جامعه را به صورت مشترک مدنظر قرار دهند. شرکت‌ها در ابتدا معتقد بودند هدف بازاریابی آن‌ها در کوتاه مدت عبارت است از کسب بازده بیشتر از سرمایه صاحبان سهام. اما آن‌ها بعداً دریافتند که تأمین نیازها و خواسته‌های مشتریان و منافع جامعه در بلندمدت، اهمیت فراوانی دارد. این امر منجر به تولد و ظهور بازاریابی اجتماعی شد و در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها هنگام اتخاذ تصمیمات بازاریابی، منافع جامعه را مورد توجه قرار می دهند
ابعاد بازاریابی اجتماعی
آندرسون بازاریابی اجتماعی را یک چشم‌انداز بلندمدت در برنامه‌ریزی می‌خواند و دانشمندان دیگر مفاهیم دیگری مانند مشتری‌مداری، یک فرآیند مبادله (داد و ستد) و غیره را به آن نسبت داده‌اند.
۱. به عنوان یک فرآیند مشتری‌محور: در بازاریابی اجتماعی، مشتری یک شرکت‌کننده (جزء) فعال در فرآیند تغییر رفتار است. در رویکرد مشتری‌مدارانه بازاریابی اجتماعی، ما سوال نمی‌کنیم که “اشتباه مردم چیست و یا چرا آن‌ها نمی‌خواهند بفهمند؟ ”؛ بلکه می‌پرسیم: “اشتباه ما چیست و چرا ما در مورد مخاطبین خود درک مناسبی نداریم؟ “.
۲. به عنوان یک فرآیند مبادله (داد و ستد): بازاریابی اجتماعی رخ نمی‌دهد مگر اینکه دو یا چند جزء وجود داشته باشد تا بتوانند با یکدیگر ارتباط داشته و مبادله کنند. در اینجا منظور از مبادله، مبادله منابع یا ارزش‌ها بین دو یا چند نفر با منابع مختلف است. البته در بازاریابی اجتماعی این کالا یا پول نیست که مبادله می‌شود، بلکه نیاز، فکر، ایده و یادگیری است و در نهایت تغییر رفتار حاصل می‌گردد.
. به عنوان یک برنامه بلندمدت (راهبردی): فرآیند بازاریابی یک برنامه کامل و تدریجی است، با فرآیند تحقیقات شروع می‌شود و با تحقیقات (ارزش‌یابی) نیز به پایان می‌رسد. در این فرآیند برای کشف و حل مشکلات اجتماعی (مانند بیماری‌ها، رفتارهای پر خطر و…) از روش‌های تحلیل مشکلاستفاده می‌گردد، لذا بازاریابی اجتماعی یک برنامه راهبردی است. در نهایت می‌توان گفت بازاریابی اجتماعی تأثیر رفتار را نه تنها در افراد بلکه در گروه‌ها و سازمان‌ها دنبال می‌کند

اخبارمرتبط

تبلیغات

این کتابی که میخواستی رو با تخفیف از طاقچه بخر

پیشنهاد سر دبیر

تبلیغات

🎯 دیگه منتظر نمون! همین امروز این کتاب رو با تخفیف از دیجی‌کالا بخر.

اخبارمرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها