فرامرز حیدری هستم(کارشناسی ارشد کسب و کار گرایش بازاریابی)
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
در این ستون تصمیم دارم تا برای شما از حال و هوای مباحث مهم در بازاریابی بحث و صحبت کنیم.امیدوارم مورد پسندتون باشه ،این مباحث شاید نواقصی داشته باشه ، خوشحال میشیم ما رو در برطرف کردن نواقصمون کمک کنید.با تکرار این موارد در مورد بازاریابی امید آن است که موارد فوق مورد استفاده تمام افراد جامعه قراربگیرید.
امیدوارم که در تمام مراحل زندگی موفق و پیروز باشید .
مبحث امروز ما در مورد ماهیت کانال های توزیع کالا هست.
بازاریابی چیست؟
بازاریابی به طور کلی به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که یک کسبوکار برای جذب مشتریان و فروش محصولات یا خدمات خود انجام میدهد.
بازاریابی دارای انواع مختلفی است:
بازاریابی صنعتی/بازاریابی مصرفی/بازاریابی عصبی/بازاریابی چندسطحی/بازاریابی پارتیزانی/بازاریابی مویرگی/
بازاریابی چریکی/بازاریابی دهان به دهان/بازاریابی اینترنتی/بازاریابی تک به تک/بازاریابی شبکهای/
بازاریابی ویروسوار/بازاریابی سیستماتیک/بازاریابی مفهومی/ بازاریابی ترکیبی/ بازاریابی ارزشی/بازاریابی پیامکی/
بازاریابی سیستماتیک :
بازاریابی سیستماتیک به رویکردی گفته میشود که در آن فعالیتهای بازاریابی با استفاده از یک سیستم و فرآیند منظم و هدفمند انجام میشوند. این رویکرد شامل برنامهریزی، اجرا، کنترل و ارزیابی مداوم فعالیتهای بازاریابی است تا به اهداف کسبوکار دست یابد
کانال توزیع چیست؟ انواع و نحوه انتخاب بهترین کانال توزیع
به طور خلاصه، کانالهای توزیع مسیری را که کالا از تولیدکننده تا مصرف کننده نهایی طی می کند را تعیین می کند. بنابراین، کانالهای توزیع تأثیر مستقیمی بر فروش دارند. انواع، فرمتها و سطوح کانالهای توزیع زیادی وجود دارد.
کانال های توزیع مسیرهایی هستند که محصولات از مرحله تولید اولیه تا فروش آنها به مصرف کنندگان طی میکنند. برای مثال، اگر برای خرید یک محصول به یک فروشگاه خردهفروشی میروید، کانال توزیع معمولاً شامل تولیدکننده، توزیعکننده و خردهفروش است.
برای مثال اگر از لپ تاپ به عنوان مثال استفاده کنیم، کانال توزیع لپتاپ میتواند شامل سازندهای باشد که لپتاپ را تولید میکند، توزیعکنندهای که لپتاپها را انبار کرده و به فروشگاههای خردهفروشی ارسال میکند، و خردهفروشیهایی که لپتاپها را به مشتری نهایی میفروشند.
در مورد فروش آنلاین، کانال توزیع ممکن است با کالاهای فیزیکی یا خدمات تفاوت داشته باشد. فروش آنلاین در زیرمجموعهی کانالهای توزیع مستقیم قرار میگیرد که شامل فروش مستقیم محصولات به مصرفکنندگان از طریق فروشگاههای حضوری یا آنلاین از طریق سایتی است که به واسطهی طراحی سایت حرفهای طراحی شده است.
چرا کانالهای توزیع برای کسب و کار شما مهم هستند؟
کانال های توزیع برای کسب و کار شما اهمیت بالایی دارند زیرا به شما کمک میکنند محصولات یا خدمات خود را به روشی کارآمد و موثر به مشتریان خود ارائه دهید. کانال های توزیع همچنین میتوانند به شما کمک کنند تا دسترسی به بازار را گسترش دهید، آگاهی برند خود را افزایش دهید و گروه خاص مشتری را هدف قرار دهید. بخش زیادی از آگاهی برند شما علاوه بر روشهای مختلف بازاریابی، به طراحی هویت بصری شما بستگی دارد.
برخی از مزایای استفاده از کانال های توزیع در تجارت عبارتند از:
بهرهوری بهبودیافته
با برون سپاری برخی از وظایف مانند مدیریت انبار، انجام سفارشات و تدارکات به واسطهها، می توانید در زمان صرفه جویی کنید و بر پتانسیلها و تواناییهای اصلی خود تمرکز کنید.
کاهش هزینهها
با استفاده از صرفه جویی در مقیاس و تخصص واسطهها، می توانید هزینههای عملیاتی و حمل و نقل خود را کاهش دهید و حاشیه سود خود را افزایش دهید.
افزایش رضایت مشتری
با انتخاب کانال توزیع مناسب برای محصول یا خدمات خود، می توانید اطمینان حاصل کنید که مشتریان پیشنهادات شما را به موقع، راحت و با اعتماد دریافت میکنند.
افزایش نفوذ بازار
مناسب و دسترسی به بازارها و مشتریان جدید از طریق واسطهها می توانید حجم فروش و سهم بازار خود را افزایش دهید.
مزیت رقابتی بهبودیافته
با متمایز کردن کانال توزیع خود از رقبای خود، می توانید یک ارزش پیشنهادی منحصر به فرد ایجاد کنید و یک پایگاه مشتری وفادار به دست آورید