فرامرز حیدری : (کارشناسی ارشد کسب و کار گرایش بازاریابی)
من فرامرز حیدری در این ستون تصمیم دارم تا برای شما از حال و هوای بازاریابی و شگردهایش در ایران حرف بزنم.
واقعیت امر اینِ است که هر وقت صحبت از بازاریابی میشه ناخودآگاه میریم سمت فیلیپ کاتلر عزیز که بعنوان پدر بازاریابی در دنیا شهرت دارد. اصولا کتابها و مقالات ایشان در دانشگاهای بزرگ دنیا در حال تدریس است و خوب در ایران هم این قضیه به قوت خودش باقیست.
در مرحله اول قصد دارم کتابهای ایشان را معرفی کنم و در قسمتهایی هم مباحث مربوط به کتابها که چالش برانگیزاست را مطرح کنم…لطفا شما هم مشارکت کنید و در ادامه ما را به سمت جلو سوق دهید…ممنون از همراهی شما…
در مرحله دوم عنوان ها و سر فصل هایی که در کتابهای ایشان وجود دارد را مورد بحث قرار میدهم…
تمام بازاریابی های شرکتها چه در دنیا و چه در ایران و حتی اپلیکیشن های موجود، بازاریابی در فضای مجازی ،…همگی نشئت گرفته از تئوری ها و نظریات فیلیپ کاتلر عزیز است….
لذا ما با شخص مهمی در دنیا روبرو هستیم…
ایشان جزء تاثیرگذارترین افراد در حوزه مارکتینگ هستند.
فیلیپ کاتلر از اساتید مطرح دانش بازاریابی جهان و پدر بازاریابی مدرن است. وی ۳۴ جلد کتاب و بیش از یکصد مقاله در این حوزه منتشر کرده که بسیاری از آنها به زبانهای مختلف ترجمه شدهاست. کتاب اصول بازاریابی، همچنان بهعنوان یکی از معتبرترین مراجع در این رشته به شمار میرود.
او دارنده درجه استاد ممتاز «اس سی جانسون و پسر» رشته بازاریابی بینالمللی است و این درجه را در دانشکده مدیریت دانشگاه نورثوسترن دریافت کردهاست. کاتلر درک مفهوم بازاریابی را ساده اما اجرای آن را بسیار دشوار میداند. وی بر اساس انچه کاتلریسم خوانده میشود معتقد است که بازاریابی بخشی از فلسفه مدیریت مدیران است. مدیران باید با شناخت نیازهای مشتریان، برای آنان ارزش افزوده بیافرینند و رضایت آنان را بهدست بیاورند تا نهایتاً بتوانند با فروش محصولشان، برای سازمان خود سود کسب کنند.
کاتلر گسترش و کاربرد ابزارهایی از قبیل تجزیه و تحلیل بازار، توسعه محصولات جدید، برنامهریزی راهبردی و سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه را برای موفقیت مدیران بازاریابی توصیه میکند. وی مفهوم نیاز مشتری و ارزشآفرینی برای مشتری را بهعنوان مهمترین وظایف مدیران بازاریابی، جایگزین قیمت، فروش و توزیع نمود. او سازمانها را متقاعد کرد که با مدل مشتریمداری فکر کنند و وفاداری مشتری را بهدست آورند. اولین کتاب وی در حوزه بازاریابی برای بخش غیرانتفاعی در سال ۱۹۷۳ است که تکمیل تحقیقات وی در سال ۲۰۱۰ در کتابی با عنوان بازاریابی بخش عمومی تألیف شدهاست.
مهم ترین کتاب در زمینه بازاریابی کتاب مدیریت بازاریابی ایشون هست که انتشارات اموخته چاپ کردند و تعداد چاپ های بسیاری هم انجام شده و این کتاب برای تمام متخصیصن بازاریابی توصیه میشود.این کتاب از 5 بخش و 24 فصل تشکیل شده که کامل ترین کتاب در زمینه بازاریابی میباشد بهمراه دو پیوست در انتهای کتاب امید آن میرود که با خواندن این کتاب که به نوعی دایره المعارف بازاریابی هست نکات خوبی را در زمینه بازاریابی فرا بگیریم ….
اقتصاد و فناوری