شنبههای بازاریابی/ روزنوشت های بازاریابی

فرامرز حیدری(کارشناسی ارشد کسب و کار گرایش بازاریابی)
بسم الله الرحمن الرحیم
فرامرز حیدری هستم و در این ستون تصمیم دارم تا برای شما از حال و هوای مباحث مهم در بازاریابی بحث و صحبت کنیم.امیدوارم مورد پسندتون باشه و نکته جالب اینجاست که این مباحث شاید نواقصی داشته باشه ، خوشحال میشیم ما رو در برطرف کردن نواقصمون کمک کنید.با تکرار این موارد در مورد بازاریابی امید آن است که موارد فوق مورد استفاده تمام افراد جامعه قراربگیرید.
امیدوارم که در تمام مراحل زندگی موفق و پیروز باشید .
مبحث امروز ما در مورد بازاریابی ، و برنامه ریزی بازاریابی هست.
بازاریابی
بازاریابی دارای انواع مختلفی است
بازاریابی صنعتی/بازاریابی مصرفی/بازاریابی عصبی/بازاریابی چندسطحی/بازاریابی پارتیزانی/بازاریابی مویرگی/
بازاریابی چریکی/بازاریابی دهان به دهان/بازاریابی اینترنتی/بازاریابی تک به تک/بازاریابی شبکهای/
بازاریابی ویروسوار/بازاریابی سیستماتیک/بازاریابی مفهومی/ بازاریابی ترکیبی/ بازاریابی ارزشی/بازاریابی پیامکی/
بازاریابی چندسطحی :
بازاریابی چند سطحی مدلی از کسبوکار است که شامل تیمهای فروش سلسله مراتبی بدون حقوق و دستمزد میشود. بازاریابی چند سطحی محصولات را مستقیم به دست مشتریان میرساند و دلالها را از معامله حذف میکند و شرکت بیشترین سود را میبرد. برای بازاریابی چند سطحی لازم است فروشندگان زیادی را استخدام کنید. بعضی از افراد را با اسمهای دیگری مثل بازاریابی ارجاعی یا شبکهای میشناسند
کارمندان شرکتی با بازاریابی چند سطحی محصولات را به همهی مشتریان بالقوه معرفی میکنند تا به آنها بفروشند. در بیشتر موارد از این کارمندان انتظار میرود فروشندگان دیگری را هم به شرکت بیاورند تا فروش را گسترش دهند. در این شرکتها همیشه سلسله مراتبی از نقشها و سطوح وجود دارد. کارمندان میتوانند این سطح را از طریق فروش و استخدام دیگران ارتقا دهند. فکر کنم همه شما این شرکتها را دیدهاید که میگویند دو فروشنده دیگر را به ما معرفی کن. مقداری از سودی که آن فرد به شرکت میرساند برای شما میشود
بازاریابی چند سطحی یک روش فروش مستقیم محصول یا خدمات به مشتریان با استفاده از فروشندههای مستقل است. این روش بازاریابی شامل تیم های فروش سلسله مراتبی بدون حقوق و دستمزد است. شرکتهایی که از این روش بازاریابی استفاده میکنند، دلالها را از معامله حذف کرده و بیشترین سود را میبرند
برنامه ریزی بازاریابی
برنامه بازاریابی یکی از بخشهای مهم طرح کسبوکار بهشمار میآید. از این رو فرایند برنامهریزی بازاریابی بخش مهمی از فرایند برنامهریزی و بودجهبندی سازمانها تلقی میشود. طرح بازاریابی اهداف بازاریابی را تعیین میکند و راهبردهای دستیابی به آنها را پیشنهاد میدهد. گرچه این طرح تمام اهداف و راهبردهای سازمان را در بر نمیگیرد. برنامه بازاریابی در صورتی که رابطه علت و معلولی مناسبی بین اهداف و استراتژی و همچنین تاکتیکهای اجرای استراتژی را در بر داشته باشد میتواند فرایند مدیریت بازاریابی سازمان را تضمین نماید.
اصطلاح طرح بازاریابی برای تشریح روشهای بهکارگیری منابع بازاریابی برای رسیدن به اهداف بازاریابی به کار میرود. تقسیم بندی بازار، شناخت جایگاه بازار، پیشبینی اندازه بازار و برنامهریزی سهم عملی بازار در مفهوم طرح بازاریابی جای میگیرند.
برای ایجاد یک برنامه بازاریابی یا همان مارکتینگ پلن، می بایست بسیار زیرکانه عمل کرد. مشاوران بازاریابی و تبلیغات، غالباً مشتریان خود را تهییج میکنند تا در بازارهای رقابت با حریفان با صرف هزینههای زیاد رقابت کنند. این رقابت اگر بر اساس یک برنامه دقیق و مدون اجرا نشود، میتواند تمام هزینههای انجام شده برای بازاریابی را از بین ببرد.
در یکی از مقالات نگاشته شده در این مورد که به موضوع نوشتن مارکتینگ پلن پرداخته شده، ۱۵ مرحله برای نوشتن مارکتینگ پلن برای کسب و کارهای بزرگ و البته یک راهکار ۵ مرحلهای برای کسب و کارهای نوپا، نظیر استارت آپها ارائه شده که می بایست آنها را به ترتیب اجرایی نمود:
برنامهریزی برای یک مارکتینگ پلن، برای شرکتهای بزرگ به شرح زیر است:
نوشتن برنامه کلی برای کسب و کار
تعیین مشتریان هدف
قیمت گذاری دقیق محصولات و تعیین جایگاه آنها
مزیت رقابتی ایجاد یک ارزشمند برای محصول
مشخص کردن سیستم پخش محصول مورد نظر
وجه تمایز را در خدماتتان هم مشخص کنید (مثل: ارسال رایگان، تضمین بازگشت وجه)
اقلام مورد نیاز را برای اجرای بازاریابی فراهم کنید
یک کمپین تبلیغاتی مؤثر تعریف کنید
استراتژی تبلیغات آنلاین را دقیق مشخص کنید
باشید ROI مراقب
سعی کنید برای تضمین بازگشت هزینههای انجام شده، ترفندی را در برنامه بگنجانید
برنامههای وفاداری مشتری داشته باشید
هزینههای (حتی جزئی) خرید و تراکنشهایش را محاسبه کنید
برای مشتریان حتی بعد از خرید هم برنامه داشته باشید
برنامه بودجه بنویسید
البته قابل ذکر است که یک مارکتینگ پلن، نباید شما را محدود به انجام فعالیتها کند، بلکه این برنامه قابل اصلاح نیز هست.
عالی عالی 🌷
بسیار جالب و آموزنده بود…بازاریابی چندسطحی به نوعی همان هرمی میباشد که در ایران شکست خورده میباشد و به نظر بنده بازاریابی های مجازی و فروشگاه های اینترنتی بسیار در حال جا افتادن هستن فقط لازمه آن سروسامان دادن به آنهاست….