شنبه های بازاریابی/ روزنوشت بازاریابی

فرامرز حیدری(کارشناسی ارشد کسب و کار گرایش بازاریابی)

بسم الله الرحمن الرحیم
در این ستون تصمیم دارم تا برای شما از حال و هوای مباحث مهم در بازاریابی بحث و صحبت کنیم.امیدوارم مورد پسندتون باشه ،این مباحث شاید نواقصی داشته باشه ، خوشحال میشیم ما رو در برطرف کردن نواقصمون کمک کنید.با تکرار این موارد در مورد بازاریابی امید آن است که موارد فوق مورد استفاده تمام افراد جامعه قراربگیرید.
امیدوارم که در تمام مراحل زندگی موفق و پیروز باشید .
مبحث امروز ما در مورد بازاریابی و خرید صنعتی هست.

بازاریابی چیست؟
علم و هنر کاوش، خلق و ارائه ارزش برای برآوردن نیازهای بازار هدف همراه با سود است
بازاریابی دارای انواع مختلفی است:
بازاریابی صنعتی/بازاریابی مصرفی/بازاریابی عصبی/بازاریابی چندسطحی/بازاریابی پارتیزانی/بازاریابی مویرگی/
بازاریابی چریکی/بازاریابی دهان به دهان/بازاریابی اینترنتی/بازاریابی تک به تک/بازاریابی شبکه‌ای/
بازاریابی ویروس‌وار/بازاریابی سیستماتیک/بازاریابی مفهومی/ بازاریابی ترکیبی/ بازاریابی ارزشی/بازاریابی پیامکی/

بازاریابی تک به تک :
در بازاریابی تک به تک بازاریابان بر روی آنچه مشتری می خواهد بخرند بیشتر تمرکز می کنند تا آنچه کارخانه می خواهد بفروشد.
این باعث می شود نیازهای مشتریان برآورده شده و آن ها بیشتر تمایل داشته باشند با شما در ارتباط باشند. در سال های اخیر که امکان تولید انبوه، زمینه افزایش عرضه نسبت به تقاضا را فراهم کرده است
بازاریابی از کار بر روی بازارهای انبوه به سمت هدف قرار دادن بخش‌های بازار ، سپس بخش‌های ویژهٔ بازار و اکنون تک تک مشتریان متمایل شده‌است. به لطف وجود اسکنرهای موجود در پایانه‌های فروش ، مراکز تماس و نرم‌افزارها و سخت افزارهای دیجیتال ، شرکت‌ها می توانند به میزان هر چه بیشتر و با هدف بهبود هدف گیری محصولات ، خدمات و پیام‌ها اطلاعاتی دربارهٔ افراد به دست آورند . با استفاده از تجزیه و تحلیل‌های پیش‌بینی کننده ، شرکت می‌تواند بهترین مشتریان بالقوه را هدف گیری کند.

بازاریابی و خرید صنعتی:
تاریخچه بازاریابی صنعتی
تاریخچه بازاریابی

مورخان معتقدند در گذشته‌های بسیار دور، انسان‌ها به این نتیجه رسیدند که با توجه به مشغله، دغدغه‌های زندگی و نبود فرصت، قادر نیستند تمامی کارهای خود را انجام دهند. در آن زمان بود که مردم به دنبال کسب مهارت و تخصص رفتند و هریک پیشهٔ خود را راه‌اندازی کردند.
دامداری و کشاورزی جزو اولین مشاغلی بود که ایجاد شد. صاحبان این ۲ کسب‌وکار به‌مرور زمان کار خود را توسعه دادند و برای پیشبرد اهداف خود تعدادی کارگر و نیرو استخدام کردند.
به‌مرور زمان، عاملین اصلی این ۲ شغل فهمیدند که برای تأمین برخی از خواسته‌ها و نیازها به یکدیگر محتاج هستند؛ زیرا هر یک در حوزه تأمین نیازهای نیروهای خود به یکدیگر مراجعه و محصولات و مایحتاج روزانه موردنیاز خود را تأمین می‌کردند.
می‌توان گفت اولین جرقه بازاریابی صنعتی در آن زمان‌ها با انجام این پروسه زده شد. با گذشت زمان و پس از درگیری‌های پیاپی، مردم به این درک و فهم رسیدند که جهت تأمین کالا و خدمات خود از سایر مشاغل بهره ببرند.
آن زمان بود که بازار رقابت بین کسب‌وکارهای مختلف داغ شد. صاحبان هر کسب‌وکاری تلاش می‌کردند تا محصول باکیفیت‌تری تولید و به این وسیله توجه خریداران را به خود جلب کنند.
تمامی این اتفاقات رخ داد و درگذر زمان دچار تغییرات و دگرگونی شد تا درنهایت بازاریابی صنعتی به شکل مدرن و امروزی ایجاد شد
گروه‌های هدف بازاریابی صنعتی
بازاریابی صنعتی توسط شرکت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تولیدکننده کالاهای مصرفی برای شرکت‌ها هستند و مصرف‌کننده خانگی و جزئی ندارند. مشتریان بازارهای صنعتی عبارت‌اند از:
• مؤسساتی نظیر بیمارستان‌ها و مدارس
• شرکت‌هایی که درزمینه دلالی و خرده‌فروشی محصولات خریداری شده فعالیت می‌کنند.
• مراکز دولتی
• شرکت‌های مصرف‌کننده محصولات مانند شرکت‌های عمرانی

ازجمله بهترین و پایدارترین روش‌های بازاریابی است که با صرف انرژی و صبر به نتیجه فوق‌العاده‌ای منجر می‌شود. این روش بازاریابی که بازاریابی شبکه‌ای نیز شناخته می‌شود، از طریق معرفی مشتریان راضی به مشتریان جدید انجام می‌پذیرد.
شرکت‌هایی که تمایل به بازاریابی صنعتی با این روش را دارند باید خدمات پس از فروش و پشتیبانی خوبی ارائه کنند، در این صورت است که خریدار از محصول رضایت پیدا خواهد کرد و به‌عنوان تبلیغ‌کننده‌ای رایگان، محصول را به دیگر مشتریان معرفی می‌کند.

نتیجه‌گیری
در این مطلب، ضمن معرفی بازاریابی صنعتی، ویژگی‌ها، استراتژی‌ها و راهکارهای لازم برای موفقیت در این شیوه بازاریابی به شما آموزش داده شد. شما به‌عنوان بازاریاب صنعتی موفق، موظف به دانستن تمامی این اطلاعات هستید تا بتوانید محصولات و خدمات شرکت خود را عرضه و خریداران را متقاعد کنید.
از آنجایی‌که اطلاعات این حوزه به‌طور مکرر تغییر می‌کند، به شما توصیه می‌کنیم که دانش خود را در این حیطه مدام به‌روزرسانی کنید

2 نظر برای "شنبه های بازاریابی/ روزنوشت بازاریابی" ارسال شده
    1. مدیر گفت:

      درود بر شما
      پابدار یاشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *