روزنوشت بازاریابی ۲۵/ انواع بازاریابی (قسمت دوم)

فرامرز حیدری : (کارشناسی ارشد کسب و کار گرایش بازاریابی)

با سلام
عزیزان همراه از شما بایت همراهی تون کمال تشکر رو دارم و خواهش من این هست که وقتی با هم در مسیر موفقیت بازاریابی قدم برداریم نظرات و نکات سازنده شما برای ما هم راهگشا باشد. در این هفته در مورد انواع بازاریابی (قسمت دوم)با شما عزیزان صحبت میکنم… امیدوارم مورد پسندتون واقع شود.

انواع بازاریابی
برخی از انواع مارکتینگ موثرتر و مرتبط‌ تر هستند. به همین دلیل در اینجا می‌خواهیم انواع بازاریابی گوناگون را به شما معرفی کنیم
بازاریابی شخصی سازی شده (Personalized Marketing)
در اینجا هدف این است که بازاریابی شما تفکر آمیز و بحث برانگیز باشد تا برندتان از خاطرها نرود و واکنش‌های مثبت دریافت کند. برای شروع بازاریابی شخصی سازی شده باید شخصیت خریدار را شناخته و خود را جای آنها بگذارید. همچنین باید جایگاه خود را در بازار شناخته و ببینید با چه کاری می‌توانید از سایر رقبا متفاوت شوید. این کار ارزش‌های شما را شکل داده و متوجه می‌شوید برای بازاریابی خود از چه روایتی استفاده کنید.
بازاریابی برند (Brand Marketing)
بازاریابی برند به معنای معرفی برند خود به عموم و ایجاد ارتباط حسی با مخاطب هدف از طریق روایتگری، خلاقیت، طنز و الهام بخشی است. در اینجا هدف وادار کردن مخاطب به تفکر و ایجاد بحث است تا مخاطب برند شما را به یاد داشته و واکنش مثبت نشان دهد.
برای آغاز بازاریابی برند باید شخصیت خریدار و اولویت‌های آنها را بشناسید. همچنین باید جایگاه خود در بازار و آنچه که شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند بشناسید. در این صورت ارزش‌های خود را مشخص کرده و برای بازاریابی از روایت مناسب خود استفاده می‌کنید.

بازاریابی پنهان (Stealth Marketing)
بازاریابی پنهان زمانی است که یک برند برای تبلیغ محصول یا خدمات خود از بازیگران یا سلبریتی‌ها یا نام‌های مستعار استفاده می‌کند تا مصرف کننده متوجه نشود که بازاریابی در جریان است. برخی از نمونه‌های بازاریابی پنهان عبارتند از استخدام بازیگران برای تبلیغات محصول به عموم، استفاده از اکانت فیک، پرداخت به اینفلوئنسرها برای پست کردن مطلبی درباره محصول یا خدمات بدون اینکه آن را تبلیغ یا معرفی کنند، تولید ویدیوهای وایرال و قراردادن محصول در فیلم‌ها

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی (Guerrilla Marketing)
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی به معنای فعالیت هوشمندانه برند در مکان‌های پررفت و آمد است تا به شیوه‌ای مؤثر و خلاقانه به مخاطب دسترسی داشته، برند را معرفی کرده و همه را از برندتان باخبر کنید.مثال هایی از بازاریابی پارتیزانی عبارتند از استفاده از محیط‌های شهری، لوکیشن هایی مانند ایستگاه قطار و تبلیغات در یک رویداد زنده
تبلیغات بومی (Native Marketing)
تبلیغات یا بازاریابی بومی زمانی انجام می‌گیرد که برندها با پرداخت به ناشران معروف با آنها همکاری می‌کنند تا در مقاله یا ویدیوی آنها حمایت مالی داشته و محتوایی تولید کنند که شبیه محتوای وبسایت شان باشد. آن‌ها همچنین با پرداخت هزینه به ناشرین از آنها می خواهند این محتوا را از طریق شبکه‌های مجازی و وبسایت شان در اختیار مخاطب عام قرار دهند. به طورکلی، وقتی یک برند به سرویس تبلیغاتی بومی یک ناشر هزینه پرداخت می‌کند، می‌توانید از تخصص ویرایشی آنها استفاده کرده و با تولید محتوای حرفه‌ای معرفی جامع‌تری از برندتان داشته باشد.
برای استفاده از تبلیغات بومی، یا باید خودتان به سراغ ناشرین رسانه‌ها بروید یا از شبکه تبلیغات محلی خود بخواهید در یافتن تبلیغات به شما کمک کنند

بازاریابی پورسانتی (Affiliate Marketing)
بازاریابی پورسانتی یا معرف زمانی رخ می‌دهد که یک خرده فروش آنلاین به وبسایت این اجازه را می‌دهد تا در ازای هر مشتری معرفی شده از طریق تبلیغات خود برای خرید یکی از محصولات خرده فروش، حق کمیسیون دریافت کند.
اگر در حال حاضر پلتفورم هایی مانند وبسایت تولیدکننده ترافیک یا شبکه‌ای در رسانه‌های اجتماعی دارید، می‌توانید با بازاریابی پورسانتی از آنها نهایت استفاده را ببرید. محصول یا برندی را انتخاب کنید که با محصول شما هم راستا باشد (اما رقیبتان نباشد) و آن را به مخاطبین خود معرفی کنید.
بازاریابی مشارکتی (Partner Marketing)
بازاریابی مشارکتی به معنای جذب شرکای جدید برای فروش محصول یا خدمات به جمعی از مشتریان دیگر است. مثلاً در HubSpot یک برنامه مشارکتی وجود دارد که آژانس‌های بازاریابی درونگرا محصولات را به مشتری‌های خود فروخته و HubSpot هم به آنها کمیسیون می‌دهد.
بازاریابی کالا (Product Marketing)بازاریابی کالا
یعنی آوردن محصول به بازار و ایجاد تقاضا برای آن. تصمیم گیری برای جایگاه محصول و پیام رسانی درباره آن، معرفی محصول و اطمینان داشتن از درک مزایا و ویژگی‌های محصول توسط فروشنده و مشتری. شما می‌توانید از طریق بسیاری از روش‌های بازاریابی که در این مقاله معرفی شدند، این کار را انجام دهید. اما بیشتر تمرکزتان باید روی محصول باشد تا شرکت.

بازاریابی مبتنی بر کاربر (Account-based Marketing)
بازاریابی مبتنی بر کاربر نوعی استراتژی بازاریابی با تمرکز بالاست که در آن تیمی از مشتریان بالقوه را یک بازار در نظر می‌گیرند. تیم‌های بازاریابی برای مردم و مخاطبی که در نظر گرفته‌اند، محتوا تولید کرده، رویداد برگزار می‌کنند و کمپین راه می‌اندازند.
بازاریابی مبتنی بر مشتری (Customer Marketing)
برخلاف بازاریابی اکتسابی که بر یافتن مشتری‌های جدید تمرکز می‌شود، بازاریابی مبتنی بر مشتری بر مشتری فعلی تمرکز می‌کند، تا با محصول یا خدمات آنها را خوشحال کنید و به مبلغان برند شما تبدیل شوند. این استراتژی مهمی است چون هزینه جذب مشتری از هزینه حفظ مشتری فعلی بالاتر است.
بازاریابی مبتنی بر مشتری روی بهبود تجربه مشتری یا تاثیری که شما پس از ارائه خدمات بر مشتری می‌گذارید، تمرکز می‌کند. با حذف موانع بر سر راه خدمات به مشتری، ارائه راه‌هایی برای ارائه خدمات مانند پایگاه های اطلاعاتی آنلاین و استفاده از نرم افزار خدمات مشتری برای مدیریت و بهبود ارتباط با مشتری، می‌توانید تجربه بهتری را در اختیار مشتری قرار دهید.

بازاریابی دهان‌به‌دهان (Word of Mouth Marketing)
در بازاریابی دهان‌ به‌ دهان مشتری یک برند را توصیه می‌کند که قابل اعتمادترین نوع بازاریابی امروز است. برای ایجاد این نوع بازاریابی باید بهترین محصول یا خدمات ممکن را ارائه دهید و بهترین پشتیبانی را داشته باشید. به معنای دیگر باید نیاز مشتری را به نیاز خود ترجیح دهید. تنها در این صورت است که مشتری‌های شما به تیم وفاداری تبدیل شده و برند شما را به دوستان و خانواده معرفی می‌کنند.
بازاریابی رابطه‌ای (Relationship Marketing)
بازاریابی رابطه‌ای نوعی از بازاریابی مبتنی بر مشتری است که با مشتری رابطه‌ای عمیق و معنادار ایجاد می‌کنید تا مشتری در بلندمدت به برند وفادار بماند. بازاریابی رابطه‌ای بر دستاوردها یا فروش کوتاه مدت تمرکز نمی‌کند. به جای آن، طرفداران برند ایجاد می‌کند تا مبلغین بلندمدت کسب و کار شما باشند.
راه اصلی این کار تمرکز بر خوشحال نمودن و راضی نگه داشتن مشتری است. می‌توانید با استفاده از نرم افزار بازخورد مشتری کمپین شاخص وفاداری مشتری داشته باشید تا مشتری‌های وفادار را بشناسید. سپس می‌توانید با یافتن راه‌هایی این مشتری‌ها را به طرفدار خود تبدیل کنید. اینجاست که می‌توانید از مشتری بخواهید نظر خود را بنویسد، در موردپژوهی های شرکت کند، یا در دستیابی به اهداف مربوط به مشتری به شما کمک کند.
بازاریابی محتوای تولید شده توسط کاربر (User-generated Marketing)
بازاریابی محتوای تولید شده توسط کاربر زمانی است که کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی ایده‌ها، اطلاعات و عقاید مشتری را پرسیده و یا مسابقاتی برگزار می‌کند تا به ابزار بازاریابی دست یابد. مسابقاتی مانند طراحی لوگو، صدا یا تبلیغات.
بازاریابی دانشجو محور (Campus Marketing)
بازاریابی دانشجو محور یعنی استخدام دانشجویان به عنوان سفیر برند شما در دانشکده. در این نوع مارکتینگ، آن‌ها با برپایی غرفه یا دادن نمونه محصول برند شما را تبلیغات می‌کنند.
بازاریابی مجاورتی (Proximity Marketing)
بازاریابی مجاورتی یعنی برندها با Beacon یا دستگاه‌های بلوتوث دار هشدارهایی را به تلفن همراه مردمی که به یکی از فروشگاه‌ها نزدیک هستند، ارسال می‌کنند تا با ورود و خروج مشتری به فروشگاه، آن‌ها را از تخفیف‌ها باخبر کنند. Beacon می‌تواند لوکیشن افراد در فروشگاه را مشخص کرده و اطلاعاتی درباره محصول و برندی که به آنها نزدیک است، را ارسال کنند.

اقتصاد و فناوری

9 نظر برای "روزنوشت بازاریابی ۲۵/ انواع بازاریابی (قسمت دوم)" ارسال شده
  1. حسین حیدری گفت:

    استاد حیدری
    مطالب خوبی اشاره شده بود

  2. محمد حیدری گفت:

    درود بر شما مطالب ارزشمند و مفیدی را عنوان نمودید. در پناه حضرت حق مستدام باشید

  3. مژگان اکبرزاده گفت:

    بسیار قابل توجه و عالی

  4. اکو گفت:

    جناب حیدری؛مطلب بسیار مفیدی بود! نکات کلیدی بازاریابی را به‌خوبی توضیح داده‌اید. استراتژی‌های ارائه‌شده کاربردی هستند و می‌توانند به بهبود جذب مشتری و افزایش فروش کمک کنند. سپاس از اشتراک‌گذاری این محتوای ارزشمند!

  5. مریم گفت:

    سلام
    مثل همیشه عالی

  6. الهه حيدري گفت:

    سلام
    بسیار مطالب مفید و عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *