یک پای عرضه اینترنتی اقلام اساسی می لنگد!

پایگاه اطلاع رسانی اقتصاد مدرن – با توجه به اختلال در توزیع بازار گوشت و مرغ در آبان، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار در ۱۸ آبان اقدام به توزیع هوشمند این ۲ قلم کالا از طریق سامانه بازرگام در تهران کردند که به مرور برخی شهرها و دیگر کالاهای اساسی به توزیع اینترنتی اضافه شدند.
چند هفته ای است که فرآیند توزیع هوشمند کالاهای اساسی با مشکلات جدی روبروست که به جای گره گشای مشکلات مردم، تاخیر در تحویل کالا باعث نارضایتی مردم شده است.
حالا کالاهایی همچون انواع برنج ایرانی و خارجی، تخم مرغ، مرغ، گوشت قرمز، سیب زمینی و برخی اقلام‌ محصول لبنی با نرخ مصوب از طریق سامانه بازرگام توزیع می شود که بسیاری از شهروندان نسبت به میزان آن معترضند و می گویند در خرید سنتی از مغازه و فروشگاه امکان خرید به میزان دلخواه وجود دارد، در حالی که خرید هوشمند این گونه نیست‌.
یکی دیگر از شهروندان که از این سامانه خرید کرده است نسبت به تاخیر در ارسال کالا معترض است و عنوان می کند چرا دولت از پلتفرم های دیگر برای توزیع استفاده نمی کند تا کالا زودتر یدست مردم برسد و پشت پرده سامانه بازرگام‌ چه می گذرد.

بررسی ها نشان می دهد که اختلالات سامانه بازرگام همچنان به قوت خود باقی است.
علیرضا جاوید عربشاهی مشاور و رئیس مرکز ارتباطات سازمان مرکزی تعاون روستایی در جواب پیگیری پیامک های ارسالی به باشگاه خبرنگاران می گوید: برخی از پیامک ها بعد از بررسی صحت ندارد و برخی پیامک ها مبنی بر تاخیر در ارسال کالا واقعیت دارد که اختلالات به زودی رفع می شود.
از اواخر بهمن بسیاری از شهروندان طی تماس و پیامک با پایگاه اطلاع رسانی اقتصاد مدرن پیگیر مشکلات ایجاد شده در روند توزیع هوشمند کالاهای اساسی مبنی بر تاخیر در ارسال کالا و عدم‌ پاسخگویی شدند که متاسفانه به رغم تماس های مکرر کسی پاسخگو نیست.
مردم رغبتی به خرید هوشمند کالا ندارند
قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: توزیع هوشمند اقلام اساسی نوعی دخالت در امر بازار است که در بلند مدت جوابگو نیست. بسیاری از فعالان بازار معتقدند که توزیع هوشمند کالا در بسیاری از شهرها و روستاها جا نیفتاده و از طرفی نمی تواند سیاست مناسبی برای تنظیم بازار و جلوگیری از دلال بازی باشد.
به گفته او، بیش از ۴۰۰ سال است که بازار اقلام اساسی سنتی است و مردم راغبند که بیشتر از فروشگاه و مغازه محل خریداری کنند که جنس را رویت می کنند.
یکی دیگر از شهروندان می گوید: با توجه به آنکه امکان رویت کیفیت کالا میسر نیست، از این رو در شرایط فعلی اقتصاد  این ریسک را نمی توان پذیرفت.
وعده مسئولان سازمان تعاون روستایی محقق می شود؟
مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی گفت: با توجه به آنکه توزیع هوشمند کالا سیاست جدیدی است که دولت برای تنظیم بازار برعهده گرفته است؛ بنابراین نمی توان اظهار نظری راجع به آن داشت و باید منتظر ماند و دید که آیا جوابگوی مشکلات بازار هست یا خیر؟
به گفته او، علی رغم فراوانی تولید نیازی به ورود دولت در بحث عرضه میوه شب عید نبود که به هر حال مسئولان این تصمیم را اتخاذ کردند، هر چند بسیاری از مردم ترجیح می دهند که خود، میوه را جدا کنند.
دارایی نژاد گفت: با توجه به آنکه مسئولان تعاون روستایی قول دادند که عرضه میوه شب عید حداقل ۳۰ درصد کمتر از نرخ بازار خواهدبود، باید منتظر ماند و دید که آیا این وعده مسئولان محقق می شود؟
با واگذاری قانون انتزاع، مسئولیت تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است؛ در این راستا مسئولان با توزیع هوشمند کالا به دنبال حذف واسطه و تنظیم بازار هستند.
گزارش از آزاده محبی
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *