ارزیابی ارتقاء دیجیتال مارکتینگ با استفاده از هوش مصنوعی / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

پایگاه اطلاع رسانی اقتصاد و فناوری گزارش می دهد:

۱-حمید مجرد: کارشناسی ارشد مهندسی برق-کنترل،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
۲-مجید اسدی: کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار،دانشگاه شهید بهشتی
۳-فرامرز حیدری کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار-بازاریابی،دانشگاه پیام نور کرج
دیجیتال مارکتینگ
از دیجیتال مارکتینگ می توان به عنوان یکی از بزرگترین حوز ه هایی نام برد که هوش مصنوعی تحول عظیمی در آن به وجود آورده است.طی سالهای گذشته، بازاریابان در استفاده از هوش مصنوعی در استراتژی های بازاریابی خود مردد بودند. اما اکنون، بسیاری از برندهای موفق مانند آمازون ، این فناوری پیشرفته را پذیرفته و میتوان گفت استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ میان بسیاری از بازاریابان و کسب و کارها رواج یافته است. به عنوان مثال، آمازون بر اساس جستجوها، خریدها و بازدیدهای قبلی مخاطبان و مشتریان، از هوش مصنوعی برای نشان دادن محصولات مرتبط به خریداران استفاده میکند. این امر میتواند با ایجاد یک تجربه شخصی سازی شده، احتمال خرید اولیه را افزایش داده و در ادامه خریداران را به مشتریان دائمی تبدیل کند.در این مقاله راهکارهای هوش مصنوعی برای عملکرد دیجیتال مارکتینگ مورد بررسی قرار گرفته است.


مقدمه ای بر رابطه بین هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ
حضور هوش مصنوعی را می توان به عنوان یکی از انقلاب های عظیم در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی بیان کرد. تلفیق استراتژی ها و ابزارهای بازاریابی با هوش مصنوعی است که توانسته در فروش و افزایش بازدهی بسیاری از کسب وکارها تاثیرگذار باشد. شناسایی دقیق مخاطبان هدف از میان انبوهی از کاربران، تولید محتوای کاملا شخصی سازی شده و در عین حال جذاب و هم چنین برپایی کمپین های تبلیغاتی با بازدهی بالا وغیره تنها گوشه ای که طیف گسترده ای از کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی است که قدرت هوش مصنوعی را در این حوزه نشان می دهد. از سوی دیگر بهره مندی از ابزارهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ بهترین راهی است که می توان استراتژی های بازاریابی بهینه سازی نمود و تجربه های مشتریان را بهبود بخشید. درواقع امروزه هوش مصنوعی به عنوان بخشی از بازاریابی دیجیتال، طیف وسیعی از مزایا و فرصتهای واقعی را در اختیار بازاریابان قرار میدهد. هوش مصنوعی مواردی مانند؛ پیشبینی با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها، تجربیات بهتر برای مشتریان و بازاریابی هدفمند را امکان پذیر می کند که بدون شک افزایش بازگشت سرمایه را برای کسبوکارها در بر خواهد داشت. علاوه بر موارد ذکر شده باید یادآور شویم که تبلیغات یکی از روشهای ایدهآل برای ایجاد ارزش برندها است. بنابراین دیجیتال مارکتینگ با استفاده از هوش مصنوعی می تواند با توجه به علاقمندی مخاطبان، پوسترهایی از برند ایجاد کرده که این موضوع منجر به مشاهده تبلیغات بر اساس انتخاب و علاقه مخاطبان خواهد شد. درواقع ارتباط هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ، نه تنها کارها را برای برندها آسان تر میکند بلکه به حل مسائل مشتریان نیز می انجامد. هوش مصنوعی میتواند تمام داده ها و ارتباطات میان آن را مورد تحلیل قرار داده و از بررسی ارتباط میان آنها خروجی های شگفت انگیزی را در اختیار مدیران بازاریابی قرار دهد، برای مثال سیستمهای هوش مصنوعی به بازاریابان در بخشبندی و هدف قرار دادن یک به یک مشتریان کمک میکند تا بتوان در نهایت هر مشتری را با پیامهای شخصی سازی شده جذب کرد و هوش مصنوعی کمک میکند تا برندها و مدیران بازاریابی که تاکنون با کمک خدمات بازاریاب ی دیجیتال به توسعه خدمات مالی خود می پرداختند از فرصتها و امکاناتی که بعد از ورود هوش مصنوعی اتفا ق می افتد، آگاه شوند. با این حال، مسئله قابل بحث مهم در سازمانهای خدماتی مالی که اغلب دارای ساختاری با انعطاف کم ، وظایف غیرشفاف ، بروکراسی دست و پا گیر و.. می باشند ، نیازمند تدابیر خاصی از جمله ساز و کارهای مبتنی بر توسعه بازاریابی دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی است که براین اسا س بتوانند توانایی خود را در کسب کارهای دیجیتال توسعه دهند.


هوش مصنوعی
هوش انسانی به افراد کمک می کند تا نکات جدید را بیاموزند و برای حل مسائل از آن استفاده کنند. هوش مصنوعی یاArtificial Intelligence که با عنوانAI در ذهن بسیاری از ما جای گرفته است، در واقع کامپیوترهایی هستند که به کمک کدنویسی، توانایی یادگیری و حل مسائل را کسب می کنند. در واقع به کمک کدنویسی، الگوریتم هایی به وجود می آید که به کامپیوتر کمک می کند تا طبق الگوی خاصی یاد بگیرد و بتواند مسائل مختلف را حل کند؛ مواردی که تا پیش از این توسط انسان ها حل می شد. یادگیری در هوش مصنوعی، همانند انسان ها، به کمک آموزش حاصل می شود. به عنوان مثال، انسان برای حل سوالات ریاضی، باید آموزش ببیند و راه حل مربوط به مسائل ریاضی را درک کند .اگر بخواهیم این وظیفه را برعهده کامپیوترها قرار دهیم، ابتدا باید به کمک الگوریتم هایی که با کدنویسی ایجاد می شوند، داده ها را در اختیار کامپیوتر قرار دهیم تا مراحل یادگیری را طی کند. پس از آن می توانیم انتظار داشته باشیم که کامپیوتر بتواند به جای انسان مسائل ریاضی را حل کند.

هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ انقلابی به پا کرده و بسیاری از تخصص ها و فرآیندها را تحت تاثیر قرار داده است. همزمان با ورود هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ، صحبت در مورد از بین رفتن بسیاری از فرصت های شغلی و تخصص ها افزایش یافت. برخی معتقد بودند که هوش مصنوعی جای متخصصان را خواهد گرفت. اما هر چه استفاده از این ابزار بیشتر شد، کاربران متوجه شدند که هوش مصنوعی هنوز به یک راهبر انسانی نیاز دارد؛ کسی که نسبت به حیطه فعالیت خود تسلط دارد و می تواند از هوش مصنوعی برای افزایش سرعت کارها استفاده کند. به عنوان مثال، به کمک هوش مصنوعی می توان استراتژی محتوا تدوین کرد و بعد، تولید محتوا انجام داد؛ محتوایی که طبق اصول سئو تولید شده باشد. همچنین می توان استراتژی سئو تدوین کرد و آن را جهت بهبود رتبه وبسایت در صفحه نتایج سرچ گوگل به کار گرفت. حتی برنامه نویسی، سوشال مدیا مارکتینگ، طراحی های گرافیکی و … هم توسط این ابزار قابل انجام است. نکته قابل توجه این است که هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ صرفا یک ابزار است .هوش مصنوعی کارهای زیادی انجام می دهد اما همچنان باگ ها یا خطاهایی دارد .به همین دلیل، یک متخصص باید از آن استفاده کند تا ضمن افزایش سرعت انجام کار، اشکالات احتمالی را هم برطرف کند و خروجی قابل قبولی به دست آید.

بازاریابی هوش مصنوعی
بازاریابی هوش مصنوعی برای تصمیم گیری خودکار از فناوری هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) استفاده میکند که اساس آن جمع آوری و تحلیل داده ها و بررسی مخاطبان یا روندهای اقتصادی است. هوش مصنوعی اغلب در آن دسته از فعالیتهای بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرد که سرعت در آنها بسیار مهم است و نقش کلیدی دارد.
ابزارهای بازاریابی هوش مصنوعی برای برقراری بهترین ارتباط با مشتریان، از داده ها و پروفایلهای آ نها استفاده میکنند و سپس پیامهای متناسب را در زمان مناسب و بدون دخالت اعضای تیم بازاریابی به آ نها ارائه میدهند که باعث حداکثر کارایی میشود. اغلب بازاریابان دیجیتال برای تقویت تیم های بازاریابی یا انجام کارهای روشمندتر که نیاز به کار انسانی کمتری دارند، از هوش مصنوعی استفاده میکنند.


بازاریابی با هوش مصنوعی مزایای زیر را دارد:
•تحلیل داده .جم عآوری و غربال کردن انبوه دادههای بازاریابی مربوط به کمپینها و برنامههای مختلف که در غیر این صورت باید بهصورت دستی مرتب شوند.
•پردازش زبان طبیعی .(NLP) ایجاد زبان انسانی برای تولید محتوا، باتهای خدمات مشتری، شخصیسازی تجربه و سایر موارد.
•خرید رسانهای .پی شبینی موثرترین تبلیغات و رسانهها برای هر کس بوکار بهمنظور دستیابی به مخاطبان موردنظر و به حداکثر رساندن نرخ بازگشت سرمایه از استراتژی بازاریابی.
•تصمیم گیری خودکار .ابزارهای بازاریابی هوش مصنوعی به کسبوکار کمک میکنند تا بر اساس دادههای گذشته و جدید، یک استراتژی بازاریابی یا رشد مناسب برای خود پیدا کنند.
•تولید محتوا .نوشتن محتوای کوتاه و بلند برای استراتژی بازاریابی، مانند زیرنویس ویدیو، عنوان ایمیل، تبلیغ وب، وبلاگها و موارد دیگر.
•شخصی سازی فوری .تغییر تجربه مشتری با کمک ابزارهای بازاریابی مثل صفحه وب، پست رسانه های اجتماعی یا ایمیل متناسب با ترجیحات قبلی او و تشویق مشتری به یک اقدام خاص مثل کلیک کردن روی لینک، ثبت نام یا خرید محصول.

تاثیر هوش مصنوعی بر آینده دیجیتال مارکتینگ
فناوری هوش مصنوعی با وجود داشتن تواناییهایی در جمع آوری دادهها، تجزیه و تحلیل آنها، اعمال آنها و سپس واکنش به آنها، در حال ایجاد انقلابی در بازاریابی دیجیتال است. درواقع میتوان گفت در آینده استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. زیرا میزان اطلاعات در مورد مصرف کنندگان بالقوه در حال افزایش است و هوش مصنوعی به دلیل دارا بودن پتانسیل بالا در تصمیم گیری سریع و دقیق مبتنی بر داده میتواند کمک بزرگی برای حوزه دیجیتال مارکتینگ باشد. در ادامه چند تاثیر استفاده از هوش مصنوعی بر آینده بازاریابی دیجیتال آورده شده است:
-تشخیص و تجزیه و تحلیل
مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) به یکی از استراتژ یهای تجاری اشاره دارد که با به حداکثر رساندن جمعآوری اطلاعات مشتری و فیلتر کردن اطلاعات معتبر، رویکرد مشتر یمحوری را در تجارت ایجاد میکند. زمانیکهCRM ، فناوری AI و فناوری دادههای بزرگ با یکدیگر ترکیب شوند، میتوانند مجموعه اطلاعات کاربر را از سیستم عاملهای مختلف به حداکثر برسانند، دیدگاههای دقیق را برای مشتریان هدف بدست آورند و نیازهای کاربران را شناسایی کنند .در نهایت برندها قادر خواهند بود مناسبترین استراتژی بازاریابی خود را تعیین کنند.
نکته اصلی این است که هرگونه اطلاعات رفتاری میتوانند برای هوش مصنوعی به عنوان منبع تجزیه و تحلیل محسوب شود. بازاریابها باتمام این دادههای جمعآوری شده میتوانند در آینده به راحتی نیازهای مشتری بالقوه را تجزیه و تحلیل کرده و هوش مصنوعی را در جهتافزایش فروش انطباق دهند.
-پشتیبانی از زمان واقعی
ما در جهانی زندگی میکنیم که سرعت همه چیز به شکل قابل توجهی بالا رفته و مردم انتظار دارند که تمامی امور به سرعت به نتیجه برسند. بنابراین نمیتوانید مشتریان خود را برای گرفتن پاسخ دو روز منتظر بگذارید. بیشک پاسخگویی به مشتری باید به سرعت و حتی آنلاین بوده و در عین حال نیز باید پاسخی باشد که مشتریان به دنبال آن هستند. شرکتها برای ارائه پاسخ دقیق، ازChatbots هوش مصنوعی بهره میبرند.
-افزایش تجربه کاربری
یک تجربه کاربری خوب، مهمترین چیزی است که مخاطب را به سمت یک وبسایت سوق میدهد. با بهکارگیری هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ مواردی هم چون؛ پیشبینی رفتار خریدار، شخصیت خریدار و چرخ ههای جستجو آسا نتر خواهد شد .خدمات مشتری وChatbots از دیگر ویژگیهای مفید هوش مصنوعی در هنگام انتقال سریع مسائل هستند. در بخش بعدی به کسب تجربه کاربری بهتر با استفاده از هوش مصنوعی خواهیم پرداخت.


نتیجه گیری
به طور کلی حضور هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ توانسته نقش موثری در رشد تبلیغات و فروش کسب و کارها ایفا کند. ابزارهای قدرتمند و پیشرفته مارکتنیگ هوش مصنوعی به کمک بازاریابان آمدهاند تا بتوانند با کمک الگوریتمهای هوش مصنوعی کمپینهای بازاریابی را بهبود بخشند.محققان زیادی در حال تحقیق بر روی بررسی راه کارهای هوش مصنوعی در حوزه بازاریابی دیجیتال هستند. تکنیک های متعددی در این باب اعلام گردیده است که در اکثریت آنها هدف اصلی بهبود بخشیدن به بازاریابی دیجیتال می باشد . امید است این مقاله برای محققانی که در زمینه پیش بینی متدهایی در حوزه بازایابی دیجیتال با کمک هوش مصنوعی در حال تلاش هستند مفید واقع گردد .

کلمات کلیدی: هوش مصنوعی،دیجیتال مارکتینگ،بازاریابی/
مراجع :
۱.صفاپورمقدم، میلاد و مقدم نیا، الهام،۱۴۰۲،ارائه یک چارچوب هوش مصنوعی یکپارچه برای تولید دانش و تحلیل منطقی بازاریابیB ۲ Bبرای افزایش عملکرد کسب و کار در شرکت های کوچک و متوسط تهران،پنجمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین المللی الگوهای نوین مدیریت کسب و کار در شرایط ناپایدار،تهران
۲.علیزاده، حمید و جلالی فیلشور، محمد،۱۴۰۱،ارائه مدل بازاریابی دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی در حوزه خدمات مالی با رویکرد داده بنیاد،اولین کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه،تهرا ن

۳.مقدسی، علیرضا و مزینانی، فاطمه و رجبی الم دشت، مژگان،۱۴۰۱،ارائه رویکردی یکپارچه بکارگیری هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد کسب و کارهای الکترونیکی مبتنی بر دانش،دوازدهمین کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم مهندس ی

۴.معارفی، محمود، اسداله، هوشنگ، و حسن پورقروقچی، اسماعیل. )۱۳۹۹(. ارائه الگ وی بازاریابی محتوا مبتنی بر الگوریتم ژنتیک در صنعت گردشگری استان فارس. مطالعات مدیریت گردشگری )مطالعات جهانگر دی(، ۱۵ )۵۲ (، ۱۷۵-۲۰۸.

مرجان محمدتقی/ خبرنگار اقتصاد و فناوری

15 نظر برای "ارزیابی ارتقاء دیجیتال مارکتینگ با استفاده از هوش مصنوعی / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳" ارسال شده
  1. فرامرز حیدری گفت:

    با سلام و درود و ممنون از انتشار این مقاله بسیار لطف کردین

    1. مدیر گفت:

      سلام و عرض خدا قوت
      بسیار عالی بود.

  2. پیام گفت:

    مفید و عالی بود. تشکر

  3. اعیانی گفت:

    سلام
    مثل همیشه عالی

  4. پیمان کشاورزی گفت:

    سلام و درود
    بسیار عالی.
    به همه دوستان مخصوصاً هم دانشگاهی و هم کلاسی خودم جناب فرامرز حیدری خسته نباشید عرض میکنم. موضوع مدرن و به روزی انتخاب شده بود. موفق باشید

  5. هوشنگ سلیمانی گفت:

    سپاس از انتشار این مطلب، به نظرم در حال حاضر مهمترین بخش تبلیغات و مارکتینگ کسب و کارها بهره مندی و استفاده از هوش مصنوعی است.

  6. سعید پرویز گفت:

    با سلام و احترام
    بسیار عالی

  7. فریدون گفت:

    درود و شادباش خدمت جنابان مجرد حیدری و اسدی بابت جمع آوری اطلاعات و انتشار آن و در دسترس قرار دادن برای عموم از شما سپاسگزارم و امیدوارم باز هم شاهد تولدی دیگر و رشد دیدگاه شخص شما بزرگواران باشیم و استفاده بهینه داشته باشیم

  8. معصومی گفت:

    جناب فرامرز حیدری ممنون و بسیار عالی بود.دست شما درد نکنه

  9. سعید یعقوبی گفت:

    با سلام
    ممنون از اشتراک گذاری این مطالب

    1. مدیر گفت:

      سلام و درود
      خواهش میکنم

    2. مدیر گفت:

      سلام و درود
      موفق باشید

  10. سامان یوسفی گفت:

    سلام .عالی

  11. حبیب بهشتی گفت:

    با سلام و ممنون از شما

    1. مدیر گفت:

      سلام و احترام
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *