فرامرز حیدری (کارشناسی ارشد کسب و کار گرایش بازاریابی)

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
در این ستون تصمیم دارم تا برای شما از حال و هوای مباحث مهم در بازاریابی صحبت کنیم.امیدوارم مورد پسندتون واقع باشه ،این مباحث شاید نواقصی داشته باشه ، خوشحال میشیم ما رو در برطرف کردن نواقصمون کمک کنید.با تکرار این موارد در مورد بازاریابی امید آن است که موارد فوق مورد استفاده تمام افراد جامعه قراربگیرد و نهایت استفاده را از این مطالب داشته باشید.
امیدوارم که در تمام مراحل زندگی موفق و پیروز باشید .
مبحث امروز ما در مورد بازاریابی بین المللی هست.
بازاریابی چیست؟
بازاریابی به طور کلی به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که یک کسبوکار برای جذب مشتریان و فروش محصولات یا خدمات خود انجام میدهد.
بازاریابی دارای انواع مختلفی است:
بازاریابی صنعتی/بازاریابی مصرفی/بازاریابی عصبی/بازاریابی چندسطحی/بازاریابی پارتیزانی/بازاریابی مویرگی/
بازاریابی چریکی/بازاریابی دهان به دهان/بازاریابی اینترنتی/بازاریابی تک به تک/بازاریابی شبکهای/
بازاریابی ویروسوار/بازاریابی سیستماتیک/بازاریابی مفهومی/ بازاریابی ترکیبی/ بازاریابی ارزشی/بازاریابی پیامکی/
بازاریابی بین الملل چیست؟
امروزه به لطف پیشرفت در ارتباطات، حمل و نقل و جریان مالی، بازاریابی بین المللی یک گزینه مناسب برای مشاغل به حساب می آید. بازاریابی بین المللی که به عنوان بازاریابی جهانی نیز شناخته می شود، شامل بازاریابی محصولات برای مردم در سراسر جهان است. به عبارت دیگر، هر گونه فعالیت بازاریابی است که در آن سوی مرزها رخ می دهد.
طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، بازاریابی جهانی فرآیندی چندملیتی برای برنامهریزی و اجرای مفهوم، قیمتگذاری، ترویج و توزیع ایدهها، کالاها و خدمات برای ایجاد تبادلی است که اهداف فردی و سازمانی را برآورده میکند.
بازاریابی بین الملل تا حدودی شبیه مدیریت صادرات است. با این حال، مدیریت صادرات فقط شامل مدیریت جریان کالا و خدمات از کشور میزبان به کشور مهمان است. از سوی دیگر، بازاریابی جهانی، فعالیتهای تولیدی، مالی و پرسنلی را پوشش میدهد. همچنین مستلزم چندین فعالیت پس از فروش است.
ویژگی های بازاریابی جهانی چیست؟
تمام ویژگی های بازاریابی مدرن در بازاریابی بین المللی نیز صدق می کند. با این حال، دومی با هدف برآوردن نیازهای مشتریان جهانی است. بنابراین، در آن سوی مرزها اتفاق می افتد. در نتیجه، بازاریابی بین المللی دارای ویژگی های خاصی است، از جمله:
• دو یا چند کشور را شامل می شود.
• استراتژی های بازاریابی برای هر کشوری منحصر به فرد است.
• این نوع بازاریابی امکان تبادل بین یک شرکت و مشتریان خارجی را فراهم می کند.
• تصمیمات با توجه به محیط کسب و کار جهانی گرفته می شود.
انواع بازاریابی بین المللی چیست؟
1. صادرات
منظور از صادرات، حمل مستقیم کالا به یک کشور خارجی است. تولیدکنندگانی که به دنبال گسترش تجارت خود به کشورهای دیگر هستند، اغلب در ابتدا صادرات را به عنوان یک روش بازاریابی جهانی در نظر می گیرند. صادرات در مقایسه با سایر انواع بازاریابی بین المللی در این لیست، کمترین ریسک را به همراه دارد.
2. صدور مجوز
مجوز، قراردادی است که به موجب آن یک شرکت معروف، به یک شرکت خارجی حق استفاده از مالکیت معنوی خود را می دهد. این مجوز معمولاً برای یک دوره خاص به کار می رود و مجوز دهنده در ازای آن حق امتیاز دریافت می کند.
3. فرانشیز
مانند صدور مجوز، فرانشیز شامل یک شرکت مادر است که به یک شرکت خارجی حق انجام تجارت به نام خود را می دهد. با این حال، فرانشیزها معمولاً باید دستورالعمل های سخت گیرانه تری را در راه اندازی کسب و کار نسبت به صدور مجوز دنبال کنند. این نوع بازاریابی بینالمللی در بین شرکتهای خدماتی مانند هتلها، خدمات اجارهای و رستورانها رایجتر است.
4. سرمایه گذاری مشترک
یک سرمایه گذاری مشترک (به عنوان یکی از انواع بازاریابی بین الملل)، تلاش دو کسب و کار از کشورهای مختلف را برای دستیابی به منافع مشترک توصیف می کند.
5. سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FID)
در FID، یک شرکت دارایی ثابت خود را در یک کشور خارجی قرار می دهد تا از طریق آن محصولی را در خارج از کشور تولید کند. در این نوع سرمایه گذاری برخلاف سرمایهگذاری های مشترک، شرکت خارجی به طور کامل مالک شرکت فرعی است. در نتیجه، کنترل مؤثر یا تأثیر قابل توجهی بر فرآیند تصمیمگیری ایجاد میکند.





