شرکت کروز توپ انحصار را به زمین خودروسازان انداخت
پایگاه اطلاع رسانی اقتصاد مدرن در مورخ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ خبری را با عنوان “کروز چگونه با انحصار یک قطعه خودرو به گردش مالی ۲۷ هزار میلیارد تومانی رسید؟” منتشر کرد که واکنش این شرکت قطعه ساز را به دنبال داشت.
در جوابیه شرکت کروز آمده است:
در ابتدای گزارش از قیمت و روش فروش خودرو که قرعه کشی است، گلایه شد که این مسائل ارتباطی با شرکت کروز ندارد و تمام این تصمیم گیری ها در اختیار مسئولان کلان بازار خودرو که ستاد تنظیم بازار و وزات صمت است، قرار دارد.
همچنین یکی از موارد گفته شده در گزارش به شکایت سردار هادیانفر رئیس پلیس کشور از خودروسازان بر می گردد که مخاطب صحبت های ایشان خودروسازان است و ارتباطی با قطعه ساز ندارد، ضمن اینکه آقای معمارباشی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده محصولات این شرکت بعد از تایید سازمان ملی استاندارد و خودروساز به دست خودروساز رسیده است.
شرکت های قطعه ساز داخلی در شرایط سخت تحریم و در جهت داخلی سازی قطعات پیشرفته خودرو مانند ای سی یو گام های موثری برداشته اند و مانند همیشه سعی در پیشبرد این صنعت و کاهش میزان وابستگی به کشورهای خارجی دارند.
در بخشی از گزارش به انحصار پرداخته شده است؛ در تمام صحبت های مسئولان بحث سر انحصار در خودروسازی است؛ یک شرکت قطعه سازی که زیر مجموعه خودروسازان است نمی تواند انحصار ایجاد کند، این سوال مطرح می شود که این شرکت با ۲۴ درصد سهم ، چگونه می تواند در امور خودروسازان دخالت کند؟ لذا باید گفت شرکت کروز در امور خودروسازان دخل و تصرفی ندارد. مشخصاً به صورت مستقیم شرکت کروز سهمی از ایرانخودرو را ندارد. سهام در یک شرکت دیگری است.
خودروسازها در دنیا و ایران یک شرکت عام هستند، یعنی لیست تمام خریدها، فروش ها، قیمت ها و تمام دارایی های آنها در کدال هست و اصولاً در صورت های مالی آنها چیز مخفیانه ای وجود ندارد و در اختیار عموم است. ایرانخودرو نیز حدود ۴۵ میلیون نفر سهامدار دارد، پس اگر ظنی بر فساد اتفاق بیفتد که معاملات درونی به اصطلاح شکل می گیرد، به راحتی در هر مقطعی افشا می شود و کسی که این خطا را مرتکب شده است باید پاسخگو باشد.
طبق آخرین گزارش ها، طلب قطعه سازان از شرکتهای خودروساز به بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. ضمن اینکه شرکت کروز هم اکنون از ایران خودرو و سایپا طلب دارد اما همچنان برای آنها قطعه تولید می کند، این فعالیت از زمان تحریم بوده و با وجود اینکه تحریم بودیم اما فعالیت همچنان ادامه دارد.
در انتهای گزارش از دادگاه شرکت کروز گفته شد؛ قابل ذکر است هم اکنون به شرکت کروز اتهاماتی زده شده است که اکنون تمامی آنها در دادگاه در دست بررسی بوده و هنوز دادگاه به آنها رای نداده است و امکان تبرئه نیز وجود دارد؛ شرکت کروز با وجود اینکه نتیجه هم چنان مشخص نیست اما به رای دادگاه احترام می گذارد.
عمده مشکلاتی که اکنون متوجه شرکت های خودروساز و قطعه ساز است، تصمیمات غلط در دولت ها است که شامل قیمت گذاری دستوری ، ممنوعیت واردات و سیاست های این چنینی است.
در شرکت کروز ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۷۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم همکاری می کنند. بخشی از کارکنان این شرکت را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند و تاکنون تعداد زیادی از جوانان خانواده های تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی استخدام شده اند.
در این جوابیه ، شرکت کروز در حالی توپ انحصار را به زمین خودروسازان می اندازد که به گفته مالک آن، این شرکت از طریق شرکت دوم حدود ۲۴.۵ درصد از شرکت ایران خودرو را به صورت مستقیم دارد و۳ درصد هم به صورت غیرمستقیم دارد. اما طبق قانون شورای رقابت، یک شرکت قطعهساز نباید در شرکت خودروساز عضو هیات مدیره داشته باشد.
بررسیها نشان میدهد شرکت کروز با داشتن ۲۶.۹۲ درصد از سهام ایرانخودرو و تملک چند درصد از سهام سایپا و تملک ۶۲.۹۹ درصد گروه خودروسازی بهمن برای خرید این شرکتها حق تقدم دارد.