گفتگو با یکی از کار آفرینان استان البرز ؛ نوسان دلار کسب و کار ما را دچار بحران می کند / ۹ شهریور ۱۴۰۲

اقتصاد مدرن۲۱ – مصطفی طرلانی یکی از کارآفرینان استان البرز است که با تولید اندک شروع به فعالیت کرده و هم اکنون یکی از کارآفرینان استان البرز به شمار می‌آید . او از دغدغه‌های شغلی خود در زمینه تولید پوشاک می‌گوید.
لطفا یه بیوگرافی در مورد خودتون بفرمایید
مصطفی طرلانی هستم. حدود ۵ سال است که در زمینه تولید پوشاک زنانه فعالیت می‌کنم . قبل از تولید پوشاک ، وارد کننده پوشاک بودم اما زمانی که دولت ورود اجناس خارجی بدون مجوز را ممنوع اعلام کرد ، از آن زمان بود که تصمیم گرفتم خودم به کار تولید پوشاک با کیفیت بپردازم . طوری که بتواند بااجناس خارجی برابری کند .
سال اول که آغاز به کار کردم سرمایه کافی نداشتم اما با تلاش بسیار توانستم از تولید اندک شروع کنم و وارد عرصه تولید پوشاک زنانه شوم .البته اوایل مشکلات زیادی داشتیم ولی خدا را شکر الان بعد از ۵ سال توانستیم کسب و کارمان را گسترش دهیم تا بتوانیم رضایت مشتری را جلب کنیم.
لطفا کمی در مورد نحوه فعالیتتان توضیح دهید
در حال حاضر تولید روزانه ما , حدودا ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ عدد در روز است که توسط چرخ کارانی که اینجا مشغول فعالیت هستند و اکثرشان خانم های خانه دار هستند انجام می شود که بصورت پاره وقت یا تمام وقت با ما همکاری می کنند .

چقدر خودتان را در این زمینه موفق می دانید ؟
اینکه چقدر در این زمینه موفق هستیم ، در واقع مشتری باید در این مورد اظهار نظر کند ، اما وقتی نگاهی اجمالی به این مدت ۵ سالی که در این زمینه فعالیت داشته ام می‌کنم، ابتدای امر با یک چرخ شروع به کار کردم و الان حدود ۲۰ چرخ فعال داریم، تعدادی خانم در منزل کار بسته‌بندی را انجام می دهند یعنی با هدف کار در منزل برای خانم های خانه دار درآمدزایی ایجاد کرده ایم . حداقل ۲۰ نفر چرخ کار اینجا مشغول فعالیت هستند . همچنین تعدادی ویزیتور که کار توزیع اجناس را انجام می دهند و از این طریق کسب درآمد می کنند.

کمی در مورد سختی‌های این شغل توضیح دهید
یکی از مشکلات ما این است که در ماه‌هایی مانند محرم , صفر و ماه رمضان سود خود را بسیار کاهش می‌دهیم . زیرا تقاضا در این ماه‌ها پایین‌تر از ماه‌های دیگر است . همچنین همانطور که مستحضر هستید بازار پارچه بسیار نوسان دارد و نسبت به قیمت دلار بالا و پایین می‌شود که به نسبت این نوسانات , فرضا ما قیمتی را به مشتری اعلام می‌کنیم ولی در هنگام تحویل اجناس قیمت دلار بالا می‌رود و ما مجبوریم اجناس را با همان قیمت قبلی به مشتری ارائه بدهیم . این بزرگترین معضل ما در این زمینه است و مجبوریم که سود خود را نادیده بگیریم تا گردش کار قطع نشود و فعالیت داشته باشیم و دوستان ما در این کارگاه بیکار نشوند و چرخه فعالیت متوقف نشود .

آیا به کشورهای دیگر هم صادرات داشته‌اید ؟
تولیدات ما در زمینه پوشاک زنانه و لباس زیر زنانه است که بیشتر کار ما در بازار تهران توزیع می‌شود . البته به کشوری مثل عراق هم صادرات داریم زیرا تقاضا در این کشور بسیار زیاد است و از تولیدات ما راضی هستند و عرضه ما در این کشور بازار خوبی دارد .

چه پیامی برای مسئولین دارید ؟
خوب همانطور که قبلا هم اشاره کردم قیمت دلار هر ماه نوسان دارد و این قضیه بر بازار کار ما بسیار تاثیر گذار است . اگر دولت در رابطه با خرید پارچه از ما حمایت کند خیلی بهتر می‌توانیم تولیدمان را افزایش دهیم و خروجی آن می تواند به نفع جامعه هدف و رفع مشکلات زنان سرپرست خانوار و نتیجه اش بهبود کیفیت کار کارآفرین و توانمند استان باشد. . همچنین انتظار داریم بر نوسان قیمت دلار نظارت داشته باشد به خاطر اینکه زمانی که قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند هیچ توفیقی برای ما ندارد و بیشترین سود نصیب بازاری می شود . بنابراین خواهش ما از مسئولین این است که روی قیمت پارچه و همچنین روی کار ما نظارت داشته باشند و ما را حمایت کنند تا کارآفرینانی مانند ما متضرر نشوند و بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند . امیدوارم مسئولان رسیدگی کنند.

چه پیامی برای افرادی که می‌خواهند شغل جدیدی راه اندازی کنند ولی انگیزه ندارند دارید ؟
فعالیت تولیدی کار بسیار خوبیست و من آن را بسیار توصیه می کنم. علاقمندان می‌توانند این فعالیت را از منزل با تولید اندک شروع کنند و به تولید انبوه برسند . خصوصاً برای خانم‌های خانه‌دار ایجاد شغل خانگی کنند . به آقایان هم توصیه می‌کنم ولی خب مسلماً خانم‌ها از سلیقه و ظرافت کاری و دقت بیشتری در اینکار برخوردارند. من شخصا از این حرفه بسیار راضی هستم . برخی خانم‌هایی که برای این کارگاه فعالیت می‌کنند ، چرخ خانگی دارند و در منزل برای ما تولید می‌کنند و درآمد ۱۰ الی ۱۵ میلیونی در ماه دارند که خداروشکر راضی هستند.
در آخر برای تمام تولید کننده‌ها آرزوی موفقیت می‌کنم و همچنین امیدوارم مشتریان از تولیدات ما راضی باشند و خداوند به ما این توفیق را عنایت بفرماید که بتوانیم با قدرت بیشتری به کار خود ادامه بدهیم و در این زمینه موفق باشیم .

با تشکر از شما آقای طرلانی. ماهم آرزومندیم تمام کارآفرینان کشور در این عرصه موفق باشند .

پرستو محمدتقی / باشگاه خبرنگاران آزاد

16 نظر برای "گفتگو با یکی از کار آفرینان استان البرز ؛ نوسان دلار کسب و کار ما را دچار بحران می کند / ۹ شهریور ۱۴۰۲" ارسال شده
  1. ادیب گفت:

    سلام.خدا قوت
    چقدر خوب می‌شود مسئولین بیشتر به مشکلات کار آفرینان رسیدگی کنند
    با سپاس

    1. مدیر گفت:

      سلام متشکرم
      انشالله

  2. فیضی گفت:

    سلام.وقت بخیر.به امید روزی که از نظر کیفیتی به تولید انبوه برسیم و نیاز به واردات پوشاک خارجی نداشته باشیم.

  3. عسگری گفت:

    سلام خدا قوت.به امید رونق روز افزون تولید ملی.

  4. Zohre گفت:

    سلام در سالهای اخیر تغییر نگرش مردم نسبت به تولیدات داخلی و علاقه انها به خرید این محصولات سبب شده تا کسب و کارها رشد بیشتری پیدا کنند

  5. مسعود احمدی گفت:

    سلام بسیار عالی به امید روزی که از تولید کننده حمایت بشه

  6. عرشیا گفت:

    سلام .منم قصد دارم به زودی کسب و کار خودم را راه اندازی کنم
    از مطالب شما بسیار انگیزه گرفتم.
    با تشکر از شما

    1. مدیر گفت:

      درود بر شما
      موفق باشید

  7. آتنا گفت:

    با سلام خیلی خوبه داریم از محصولات داخلی استفاده می کنیم من از محصولات ایشان استفاده کردم واقعا عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *