کامیون گران و ناوگان حمل بار فرسوده!
“قیمت کامیون بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است” خبری که کریمی، دبیر کانون کامیونداران کشور اعلام کرد و می گوید متاسفانه انحصار ایجاد شده در شرکتهای خودروسازی روند واردات کامیون را کند کرده است. نه فقط دبیر کانون کامیون داران بلکه مردم نیز از گرانی کامیون گله مند شدند.
یکی از افرادی که متفاضی خرید کامیون است، میگوید ۳ ماه است که اقدام به خرید کامیون کرده و هر ماه قیمت آن گران میشود و نمیتواند آن را بخرد. نه تنها این فرد بلکه افراد زیادی از این گرانیها شکایت دارند.
کریمی می گوید دولت و مجلس از اجناس بیکیفیت خودروسازان حمایت میکنند و شعار حمایت از تولید میدهند این در حالی است که اجناس بیکیفیت چینی را وارد ایران میکنند تا با آن خودرو بسازند.
اکنون حتی با دلار ۱۰۰ هزار تومانی هم قیمت یک کامیون دست دوم اروپایی بالای سه میلیارد تومان نیست. متاسفانه دلالبازیها باعث افزایش چند برابری قیمت کامیون شده است.
کامیون گران شد، چرا که در داخل کم تولید می شد، بدین منظور تصمیم گرفته شد که کامیون دست دوم وارد شود اما کار واردات با مشکل مواجه شد و از طرفی طرح نوسازی آنها نیز به کندی پیش می رود؛ سعید انگوتی، عضو هیأت مدیره کانون انجمنهای صنفی شرکتهای حمل و نقل داخلی کالا نیز می گوید مافیای داخلی جلوی نوسازی ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده را در کشور گرفته و اجازه نوسازی کامیونها را نمیدهند.
خودروسازان داخلی تمایل دارند تا کامیونهای خود را به دارندگان کامیونهای فرسوده بفروشند، اما طبق باور کامیونداران، کامیونهای تولید داخل در قیاس با کامیونهای خارجی گران بوده و کیفیت لازم را هم ندارند؛ در حال حاضر روزانه یکصد کامیون با عمر سه سال به پایین با هدف نوسازی کامیونهای فرسوده، وارد کشور میشوند.
اختصاص بودجه برای نوسازی ناوگان
کانون انجمنهای صنفی شرکتهای حمل و نقل داخلی کالا به تازگی با داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای جلسهای داشت و قرار شد تا هرچه سریعتر، بودجهای برای نوسازی ناوگان اختصاص بدهند هر چند که با توجه محدود بودن بودجه دولت، بعید است که رقم زیادی برای این امر اختصاص یابد.
تا جایی کانون انجمنهای صنفی شرکتهای حمل و نقل داخلی کالا خبر دارد، حتی دیناری در این سالها برای اسقاط کامیونهای فرسوده اختصاص نیافته است.
آقای جواد توسلی مهر مدیر عامل ایران خودرو دیزل می گوید اکنون کشنده اروپایی را ۴ میلیارد تومان به فروش میرسانند؛ اگر فرض کنیم ۲ میلیارد تومان تسهیلات به آن تعلق گیرد، قسط ماهانه آن ۷۰ میلیون تومان میشود که علاوه بر این ماهانه ۳۵ میلیون تومان هزینه خودرو بر عهده راننده است، یعنی حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، اما مگر یک راننده چقدر درآمد دارد که این کشنده را بخرد و از پس هزینههای آن بر آید؟
این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت کشندههای داخلی نصف قیمت کشندههای وارداتی است، گفت: در مقابل کشنده داخلی ۲ میلیارد تومان است که یک میلیارد تومان تسهیلات به آن تعلق میگیرد و راننده باید ماهانه ۳۵ میلیون تومان قسط پرداخت کند و ۳۵ میلیون تومان هم هزینه دارد که جمعا ۷۰ میلیون تومان میشود که اگر یک راننده ماهانه ۱۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد، ۴۰ میلیون تومان برایشان سود دارد؛ و توجیه اقتصادی برای خریداران ایجاد می کنند.
در حالی رئیس کمیسیون صنایع مجلس میگوید از دست اندکاران واردات کامیون دست دوم شکایت میکنیم، که به گفته یک مقام مسئول در اتحادیه کامیون داران حمل بار کشور با وجود نبود تولیدات داخلی و یا عرضه محصولات قدیمی و بی کیفیت ۳۰ تا ۴۰ سال قبل، مخالفت با واردات کامیونهای دست دوم ضمن ضربه به سرمایه ملی، تاخیر در نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای و افزایش حوادث جادهای را به دنبال خواهد داشت.
رونمایی از ابرپروژه اسقاط ناتمام ماند!
بیش از سه سال از روزی که رئیس جمهور ابرپروژه اسقاط را رونمایی کرد، میگذرد و در این مدت مسلما به تعداد کامیونهای فرسوده اضافه شده است؛ بر اساس جدیدترین آمارها در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار کامیون فرسوده در ناوگان حمل و نقل بار کشور وجود دارد که به گفته کارشناسان در صورت نگاهی خوشبینانه با تولید و واردات ۲۰ هزار دستگاه کامیون در سال، نوسازی این تعداد کامیون فرسوده در کشور حداقل ۱۰ سال زمان میبرد.
این شرایط در حالی است که اواخر سال ۹۶ که دولت ابرپروژه اسقاط کامیونهای سنگین را رونمایی کرد، قرار بود بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه از خودروهای فرسوده در ناوگان تجاری از رده خارج و با محصولات نو جایگزین شوند. طرحی که به رغم جدیت دولت عملا با آغاز مجدد تحریمها و توقف برخی تولیدات داخلی به کما رفت.
گزارش از فائزه شعبانی اصل