همایش بین‌المللی طوفان الاقصی غزه روایت‌ها واقعیت‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی کرج برگزار شد / ۱۰ بهمن ۱۴۰۲

سیزدهمین پنل از مجموعه پنل های تخصصی همایش بین‌المللی طوفان الاقصی , با مضمون غزه, روایت‌ها و واقعیت‌ها با سخنرانی دکتر افشین زرگر ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا باقی‌زاده گیلانی ، دکتر احسان اعجازی و دکتر مسعود نجفی در دانشگاه آزاد اسلامی کرج برگزار شد .

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد و فناوری , پنل تخصصی طوفان الاقصی با هدف بررسی و ارزیابی ابعاد مختلف روایت ها و واقعیت‌ها در مورد فلسطین به همت معاونت فرهنگی و پژوهش و فناوری و انجمن روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی کرج برگزار شد.
در این نشست سخنرانان حول محور مقاومت و تاریخچه فلسطین به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در ابتدای این رویداد ، دکتر زرگر به شفاف سازی مفهوم جبهه ی مقاومت پرداختند. ایشان اشاره کردند که این مفهوم سازی از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است و محور مقاومت به یک اتحاد نانوشته اشاره دارد با محوریت جمهوری اسلامی ایران با حزب الله لبنان ، مقاومت سوریه، انصارالله در یمن و جنبش مقاومت اسلامی که در عراق شکل گرفته است و البته جنبش مقاومت اسلامی که در پاکستان و افغانستان است . این محدوده روز به روز گسترش پیدا می‌کند. وی همچنین اظهارداشتند: محور مقاومت یک نگرش ضد امپریالیستی و ضد استعماری و ضد نفوذ غرب در منطقه است و به دنبال یک نظم جدید عادلانه در منطقه است . سپس دکتر زرگر از سخنرانان میهمان برای ایراد سخنرانی دعوت بعمل آوردند.

اولین سخنران حجت‌ الاسلام والمسلمین دکتر رضا باقی‌زاده گیلانی با معرفی کتاب << فلسطین اثر اکرم زعیتر>> به بیان پیشینه ی تاریخی فلسطین پرداختند. ایشان اشاره کردند : این نویسنده اهل فلسطین است و به همین دلیل موقعیت جغرافیایی فلسطین را در این کتاب، به خوبی به تصویر کشیده است. فلسطین سرزمینی عربی است . از غرب به دریای مدیترانه ، از شمال به جنوب لبنان و از شرق به اردن و جمهوری سوریه و از ناحیه جنوب هم به شبه جزیره سینا و قسمتی از مصر راه دارد.صهیون نام یک منطقه در فلسطین است و اسرائیلی ها نام نهضتشان صهیونیسم را از آن منطقه برگرفته اند. ایشان اشاره کردند که هدف اسرائیلی‌ها در ابتدا گرفتن فلسطین نبود بلکه هدفشان جمع کردن تمام یهودی‌های عالم در یک مملکت و رهایی و نجات آنها از ظلم بود. ایشان ادامه دادند : از آنجایی که یهودی ها در کشورهای مختلف مانند روسیه، لهستان، رومانی و… پراکنده بودند و کشور مستقل نداشتند ، تصمیم گرفتند برای خودشان کشور مستقلی ایجاد کنند . وی افزود یکی از سران یهود کتابی را با عنوان خودمختاری نوشته و در ان شرح داده که دنیا با نگاه حقارت به یهود می‌نگرد و ما در تمام روی زمین وطن و مرکز و استقلال نداریم و همه جا بیگانه به حساب می‌آییم و علاج این درد این است که یهودیان جهان در عرض فلسطین جمع شوند و یک دولت یهودی مستقل تشکیل بدهند . ایشان ادامه دادند : به دنبال این پیشنهاد یهودیان در نهایت فلسطین را برگزیدند و به این ترتیب دولت اسرائیل ایجاد شد.

دومین سخنران دکتر احسان اعجازی مدیر مطالعات فلسطین انجمن مطالعات غرب آسیا در رابطه با چالش‌هایی که اسرائیل با آن مواجه است و می‌تواند باعث شکست آنها بشود ، به بحث پرداختند . برخی از چالشهایی که دکتر اعجازی به آنها اشاره کردند : مانند ناتوانی اسرائیل در نابود کردن حماس، و همچنین عملیات طوفان الاقصی که توانمندیها و مشروعیت کشورشان را زیر سوال برد ، حمایت بین‌المللی از نوار غزه که برای اسرائیلی ها چالش برانگیز بود، نسل کشی اسرائیلی ها: یعنی هیچ تفاوتی بین نیروی نظامی و غیر نظامی قائل نیستند ، نیازمندی اسرائیلی ها به تسهیلات که در این مورد امریکا با ارسال ۲۵ هزار تن تسهیلات مانند انواع موشک ، بمب‌ های سنگر شکن، کیت هایی برای بمب های هوشمند به آنها کمک کرده است . دکتر اعجازی همچنین اظهارداشتند ، این واقعیتی است که اسرائیلی ها، حماس را از نظر لجستیک ، نظامی ، تعداد نفرات ، نیروهای نظامی و تجهیزات ، موشک و … در سطحی بسیار پایین تر از حزب الله می دانند و همیشه یادآور می شوند که توانمندی‌ها ی حزب الله، چندین برابر حماس است .
این حقیقی‌ است که اسرائیلی ها به آن اذعان دارند.

آخرین سخنران , دکتر مسعود نجفی شهردار محترم شهر گرمدره در مورد مساله فلسطین و مقاومت فلسطین صحبت به میان آوردند. دکتر نجفی بر این موضوع تاکید کردند که : مساله فلسطین دیگر یک مساله اسلامی نیست بلکه یک مساله انسانی است. وی همچنین به اهمیت نقش پیروزی کشورمان در جریان هشت سال دفاع مقدس به رهبری امام خمینی در الگو برداری مردم فلسطین از این واقعه ی بزرگ سخن به میان آوردند. ایشان همچنین نفوذ و استراتژی ایران در منطقه مدیترانه شرقی را یادآور شدند. وی در ادامه اشاره کرد: اسرائیل حتی با وجود مجموعه ی اطلاعاتی و نظامی مقتدری که دارد ، در جنگ با گروه های مقاومت و فلسطین، قطع به یقین دچار فرسایش خواهد شد . دکتر نجفی ادامه داد: اسرائیلی ها درصدد این بودند تا برنامه ای را طراحی کنند که نوار غزه را در دست بگیرند ، اما الان بعد از گذشت چهار ماه هنوز از پس این واقعه بر نیامدند و این ضعف آنها را اثبات می‌کند.
در انتها دکتر زرگر به این نکته اشاره کردند که : وجود دو رابطه ی مهم در دنیا ، جهان را تحت تاثیر قرار داده است. اولین رابطه ، روابط مستحکم بین دو کشور امریکا و بریتانیا است . یعنی هر کجا امریکا حضور داشته باشد بریتانیا نیز حضور دارد و بالعکس. دومین رابطه: اتحاد بین امریکا و اسرائیل است که از آنها به عنوان متحدان جدی یاد می شود و کنار هم می ایستند .
در پایان این رویداد ، دکتر زرگر و دیگر سخنرانان به سوالات حاضرین درباره مساله فلسطین و اسرائیل پاسخ دادند .
انجمن روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی کرج
راههای ارتباطی :
✅️ کانال تلگرام انجمن روابط بین‌الملل
https://t.me/+JGJaXiwliuFmYjY0
✅️ پیج اینستاگرام انجمن روابط بین‌الملل
s.a_of_i.r_kiau

مرجان محمدتقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *