هشدار مرکز ملی هوا: ۲۷ میلیون خودروی فرسوده در کشور فعالاند

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به وجود ۲۷ میلیون خودروی فرسوده در کشور، بر لزوم تسریع در فرآیند اسقاط برای مقابله مؤثر با آلودگی هوا تأکید کرد. وی همچنین از برنامههای دولت برای برقیسازی ناوگان حملونقل در کلانشهرها خبر داد.
به گزارش اقتصاد و فناوری، احمد طاهری، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، با اشاره به اهمیت مقابله همزمان با آلودگی هوا و آلودگی بو، اظهار داشت: برخلاف آلودگی هوا که معمولاً بر یک آلاینده خاص متمرکز است، آلودگی بو ناشی از ترکیب و منشأهای مختلفی است که شناسایی و مدیریت آن را دشوارتر میسازد.
وی افزود: سال گذشته در قالب اجرای قانون هوای پاک، آلایندههای بو و حدود مجاز آنها به تصویب هیئت وزیران رسید. در حال حاضر، طبق دستورالعملهای مصوب، واحدهای تولیدکننده بوهای مزاحم بر اساس گونههای مختلف آلاینده پایش میشوند و در صورت عبور از حدود مجاز، به فهرست آلایندههای سازمان حفاظت محیط زیست افزوده خواهند شد.
طاهری به موضوع بوی نامطبوع تهران در سالهای گذشته نیز اشاره کرد و گفت: این پدیده در گذشته وجود داشت اما خوشبختانه در سالهای اخیر دیگر شاهد آن نبودهایم.
هشدار درباره خودروهای فرسوده
سرپرست مرکز ملی هوا در ادامه با اشاره به ابعاد گسترده ناوگان فرسوده کشور، گفت: در حال حاضر حدود ۲۷ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد؛ این در حالی است که فرآیند اسقاط در سالهای گذشته با نیاز واقعی کشور فاصله داشته است. هرچند در سال ۱۴۰۳ با رشد چشمگیر، میزان اسقاط به ۳۵۰ هزار دستگاه رسید، اما این عدد در مقایسه با حجم ناوگان فرسوده بسیار ناچیز است.
وی افزود: حذف عوارض ۱.۵ درصدی اسقاط خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ از جمله اقدامات مؤثر در تسهیل روند اسقاط بوده است. در این دوره، خودروهای سواری بدون پرداخت عوارض گواهی، اسقاط شدند.
برنامههای دولت برای برقیسازی ناوگان حملونقل
طاهری با اشاره به چالشهای مربوط به موتورسیکلتها و ناوگان دیزلی، از اصلاح آئیننامههای اجرایی برای تسریع در روند اسقاط و نوسازی خبر داد و گفت: شورای اقتصاد نیز مصوباتی برای اسقاط و برقیسازی تصویب کرده است که از جمله آنها میتوان به اجرای فاز اول پروژه ۲۰ هزار موتورسیکلت برقی در تهران اشاره کرد. تفاهمنامه این طرح امضا شده و اجرای آن با جدیت در حال پیگیری است.
وی همچنین از ورود تاکسیهای برقی به تهران در آیندهای نزدیک خبر داد و گفت: با حمایت صندوق حمایت از صنایع پیشرفته وزارت صمت، ورود ۶ هزار تاکسی برقی در سال جاری پیشبینی شده است. برای هر دستگاه نیز تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.
تمرکز بر کلانشهرها و ایجاد زیرساخت
به گفته طاهری، ناوگان کاری تهران روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر پیمایش دارد و بر همین اساس، تمرکز برنامهها بر برقیسازی این ناوگان در تهران و سایر کلانشهرهاست.
وی درباره زیرساختهای مورد نیاز این طرح افزود: ایجاد جایگاههای سوپرشارژر برای موفقیت برقیسازی حیاتی است. تاکنون تفاهمنامههایی برای احداث این ایستگاهها در تهران امضا شده و در صورت فراهم شدن زیرساختها در دیگر کلانشهرها، اولویت با برقیسازی خواهد بود؛ در غیر این صورت، روند اسقاط با قوت دنبال میشود.
اقدامات مکمل برای کاهش آلودگی هوا
طاهری در پایان با اشاره به اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوای تهران گفت: تصویب تخصیص وام برای تاکسیهای برقی، اجرای پروژه ۲۰ هزار موتورسیکلت برقی، بازنگری حدود مجاز معاینه فنی، افزایش نظارت بر مراکز معاینه فنی و پایش میدانی خودروهای در حال تردد، همچنین سیاستگذاری برای توزیع سوخت پاک از جمله اقدامات مهم صورتگرفته در این حوزه است.
وی تأکید کرد: همه این برنامهها با هدف کاهش آلودگی هوا در تهران و سایر شهرهای کشور طراحی شده و پروژههای بلندمدتتری نیز در دست اجراست.
منبع: خبرگزاری مهر