هدف دولت از مالیات خانه های خالی، کسب درآمد نیست

جهانگیر رحیمی مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیند‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی تاکنون ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده است. نرخ مالیات پرداختی مالکان این خانه‌ها به این صورت است که هر واحد خالی در سال اول به ازای ماه‌هایی که خالی باشد، با نرخ ۶ برابر اجاره، در سال دوم با نرخ ۱۲ برابر و در سال سوم با نرخ ۱۸ برابر میزان اجاره همان ملک محاسبه می‌شود. اگر فردی بیش از ۵ واحد مسکونی خالی نیز داشته باشد، نرخ دریافتی این مالیات برای او دو برابر می‌شود.  
به گفته او، همچنین طبق تکلیف قانون بودجه سال ۱۴۰۰ خانه‌ها و باغ ویلا‌های لوکس با قیمت بیش از ۱۰ میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات می‌شدند که تاکنون ۱۳ هزار واحد مسکونی لوکس شناسایی شده و به میزان ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد از این پایه مالیاتی، در قانون بودجه پیش بینی شده بود. آخرین مهلت پرداخت مالیات خانه‌های خالی تا امروز یعنی ۱۰ اسفند بود و پیگیر پرداخت مالیات این واحد‌های مسکونی خواهیم بود.  
در ادامه مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: میزان درآمد‌های مالیاتی سال بعد در لایحه بودجه ۵۳۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز کمیسیون تلفیق به آن اضافه کرد، اما هنوز جداول مربوطه تصویب نشده است.
او گفت: میزان درآمد مالیاتی دولت از محل خانه‌های خالی در بودجه امسال، ۲ هزار میلیارد تومان بود. این میزان درآمد نشان می‌دهد که هدف دولت از این مالیات، کسب درآمد نیست بلکه می‌خواهد از احتکار مسکن جلوگیری کند.
به گفته او، تعداد خانه‌های خالی نیز براساس سرشماری‌ها حدود ۲ میلیون واحد برآورد شده است، اما این ۶۰۰ هزار واحد خالی شناسایی شده براساس قانون قبل و تقاطع گیری برحسب مصرف به دست آمده است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *