شنبه های بازاریابی/ روزنوشت بازاریابی

فرامرز حیدری(کارشناسی ارشد کسب و کار گرایش بازاریابی)

روزنوشت های بازاریابی
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
در این ستون تصمیم دارم تا برای شما از حال و هوای مباحث مهم در بازاریابی بحث و صحبت کنیم.امیدوارم مورد پسندتون باشه ،این مباحث شاید نواقصی داشته باشه ، خوشحال میشیم ما رو در برطرف کردن نواقصمون کمک کنید.با تکرار این موارد در مورد بازاریابی امید آن است که موارد فوق مورد استفاده تمام افراد جامعه قراربگیرید.
امیدوارم که در تمام مراحل زندگی موفق و پیروز باشید .
مبحث امروز ما در مورد رفتار مصرف کننده هست.

بازاریابی چیست؟
بازاریابی، فرآیند شناسایی نیازها و خواسته‌های مشتریان، ایجاد محصولات یا خدماتی که این نیازها را برطرف کند، و ارائه آن‌ها به روشی موثر و کارآمد است.
بازاریابی یکی از وظایف سازمانی و مجموعه‌ای از فرایندهای مرتبط با خلق ارزش، اطلاع‌رسانی درباره‌ی آن ارزش و تحویل آن به مشتریان است.

بازاریابی دارای انواع مختلفی است:
بازاریابی صنعتی/بازاریابی مصرفی/بازاریابی عصبی/بازاریابی چندسطحی/بازاریابی پارتیزانی/بازاریابی مویرگی/
بازاریابی چریکی/بازاریابی دهان به دهان/بازاریابی اینترنتی/بازاریابی تک به تک/بازاریابی شبکه‌ای/
بازاریابی ویروس‌وار/بازاریابی سیستماتیک/بازاریابی مفهومی/ بازاریابی ترکیبی/ بازاریابی ارزشی/بازاریابی پیامکی/

بازاریابی دهان به دهان :
بازاریابی دهان به دهان به مخاطبی وابسته است که به صورت خودجوش برند شما را به دیگران معرفی می‌کند. این نوع بازاریابی اغلب شامل مشتری می‌شود که محصولی را به دوستانش پیشنهاد می‌کند و یا اعضای خانواده درباره یک برند یا محصولش با هم صحبت می‌کنند.
در واقع، بازاریابی دهان به دهان کاملاً رایگان و ارگانیک است. شما یک بذر می‌کارید و شاهد رشد درختی پربار برای برندتان خواهید بود.

رفتار مصرف کننده چیست؟
رفتار مصرف کننده، اقدامات و تصمیماتی است که افراد در هنگام خرید و استفاده از یک محصول یا خدمات انجام می‌دهند. رفتار مصرف کننده در واقع یک فرآیند چند مرحله‌ای است که شامل شناسایی مشکلات، جمع‌آوری اطلاعات، بررسی گزینه‌های مختلف و تصمیم‌گیری برای خرید و ارزیابی تجربه خرید می‌شود.

درک رفتار مصرف کننده برای کسب‌وکارها بسیار ضروری است تا طرح‌های بازاریابی را آماده کنند که موثر باشد و خدمات یا محصولاتی را ارائه دهند که به نیازها و خواسته‌های مشتریان پاسخ گوید.

نحوه رفتار مصرف کننده در بازار، مورد توجه بسیاری از روانشناسان، جامعه‌شناسان و عوامل فرهنگی قرار گرفته است.
به مطالعه‌ی افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها و فرایندهایی که برای انتخاب، ایمن‌سازی، استفاده و اولویت‌بندی محصولات، خدمات، تجربیات یا ایده‌های رفع نیازها و تأثیرات آن‌ها بر مصرف‌کننده و جامعه، روانشناسی مصرف‌کننده می‌گویند.

روانشناسان مصرف کننده به بررسی تأثیر فرایند تصمیم‌گیری، ترغیب اجتماعی و انگیزه، بر تصمیم‌گیری خرید مصرف‌کنندگان می‌پردازد.

به گفته انجمن روانشناسی مصرف‌کننده، بخش ۲۳ انجمن روانشناسی آمریکا، روانشناسی مصرف کننده «از رویکردهای نظری روان‌شناختی برای درک مشتریان استفاده می‌کند»
روانشناسان رفتار مصرف کننده چه‌کار می کنند؟
به‌طورمعمول یک روانشناس مصرف‌کننده دقیقاً چه می‌کند؟ این متخصصان نه‌تنها به کسب‌وکارها کمک می‌کنند که خواسته‌ها و نیاز مشتریان را درک نمایند، بلکه به فروشندگان در ارتقا و بازاریابی محصولات کمک می‌کنند و نقش مهمی را در خدمات‌رسانی به مصرف‌کنندگان ایفا می‌کند.

مهم‌ترین وظایف این افراد عبارت است از:

هدایت تحقیقات بازار
ازآنجایی‌که کسب‌وکارها نیاز دارند که مشتریان خود را بشناسند تا محصولات و کمپین‌های بازاریابی خود را برای جذب مخاطبان هدف به‌درستی تعریف کنند، روانشناسان مصرف‌کننده زمان زیادی را برای یادگیری در مورد نکته‌های خرید مصرف‌کنندگان می‌کنند. این فعالیت‌های یادگیری اغلب شامل شناخت مخاطبان هدف برای یک محصول خاص از لحاظ مواردی مانند جنسیت، سن، وضعیت اجتماعی اقتصادی خریداران است.
روانشناس مصرف‌کننده در مرحله بعد، ممکن است در مورد انواع محصولات و پیام‌های بازاریابی که برای این نوع خریداران جذاب است، تحقیق کنند.

انتشار پیام بازاریابی
برخی از روانشناسان مصرف‌کننده ممکن است بر بازاریابی اجتماعی یا نحوه انتشار ایده‌ها و پیام‌ها در بین گروه‌های مختلف تمرکز کنند. بعضی از محققان تمایل دارند که در مورد یک محصول یا یک پیغام درباره سلامت عمومی اطلاعات منتشر کنند.
یادگیری نحوه گسترش باورها و نگرش ها در بین گروه‌ها می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا نحوه ارسال پیام بین گروه‌ها را بشناسند و افراد را به بازاریابی دهان‌به‌دهان تشویق کنند.

مطالعه ی نگرش‌ و رفتار مشتری
روانشناسان مصرف‌کننده گاهی درباره رفتار مصرف کننده تحقیق می‌کنند. روش‌های تحقیقاتی معمول برای این متخصصان شامل آزمایش، نظرسنجی تلفنی، گروه‌های تمرکز، مشاهده مستقیم و استفاده از پرسشنامه‌ها است.

این احتمال وجود دارد که شما حداقل یک‌بار در زندگی خود در یک تحقیق بازار مشارکت کرده باشید. این تحقیق‌ها اغلب از طریق تلفن انجام می‌شوند، اما ممکن است به‌صورت آنلاین یا از طریق ایمیل مستقیم نیز انجام شوند. در یک نظرسنجی معمولاً از خریداران پرسیده می‌شود که رفتار خرید گذشته خود را توصیف کنند، عوامل موثر بر تصمیم‌گیری خرید و برنامه احتمالی خریدهای آتی را شرح دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *