سرطانی به نام «سوء مدیریت»… / ۱۷ فروردین ۱۴۰۲

سال هاست که اهالی ورزش از ریشه ای که خاک خانه را سست می کند و از پای بست ویران، آگاه هستند ولی امان و دریغا از اشتباهات نابخشودنی مدیریت و فساد های مالی که با ورزش به خصوص فوتبال، عجین شده است! چرا باید چنین مواردی، رخ دهد؟تا چه زمانی باید، چند بار از لانه مار گزیده شویم؟ تا چه زمانی، نباید از خطاهای گذشته، درس و عبرت بگیریم؟
……………………………………………………….
روز یکشنبه دهم فروردین، منتظر همان اتفاقی بودیم که به وقوع می پیوست؛ نتیجه اش حذف تیم قهرمان فصل پیش از آسیا بود. لیگ بیست و یکم، استقلال فرهاد مجیدی، بدون شکست به قهرمانی رسید و ثمره این قهرمانی تاریخی در لیگ برتر، حضور در لیگ قهرمانان آسیا بود. ولی استقلالی‌ها برای سومین بار، باید از خانه نظاره‌گر بازی های نمایندگان دیگر ایرانی در آسیا باشند!اصلا چه شد که استقلال، به اینجا رسید؟
مدیریت و فاجعه های مدیریتی، استقلال را به حذف در آسیا، وادار کرد. علی فتح الله زاده و فتح الله زاده های دیگر که در گذشته، مدیر عامل این باشگاه بودند، باعث و بانی چنین اتفاقات تلخی شدند. شاید کسی فکرش را نمی کرد که پرونده استراماچونی، اینقدر مدیران را تحت فشار قرار دهد؛ هرچند که کم کاری و اشتباهات پی در پی و دومینو وار، منجر به این شد تا استقلال، نتواند از عهده صاف کردن حساب خود با استراماچونی، بر بیاید.
بعد از ترک استراماچونی و رفتن او از ایران، باشگاه استقلال می توانست با حداکثر مبلغ، یعنی هفده میلیارد تومان، حسابش را با مرد ایتالیایی تسویه کند. این رقم در دوره مدیریت احمد سعادتمند به بیست و دو میلیارد، در دوران احمد مددی به چهل میلیارد، در زمان آجورلو به چهل و پنج میلیارد و در حال حاضر که فتح الله زاده مدیر عامل است، به صد میلیارد تومان رسیده است.
پرونده استراماچونی، تنها یک نمونه از شاهکارهای سوء مدیریتی در باشگاه استقلال می باشد. صد هزار دلار پادوانی و پنج میلیارد تومان احمد موسوی، نفرات بعدی لیست بدهکاران استقلال را تشکیل می دهند. همچنین نحوه بستن قرارداد احمد موسوی با باشگاه، بسیار عجیب و غریب است. این قرارداد در زمان مصطفی آجورلو به ثبت رسید. یکی از بند های قرار داد به چنین شکل است که اگر باشگاه نتواند در زمان موعد، پول احمد موسوی را پرداخت کند، پنجاه درصد جریمه به منزله دیر کرد پرداخت، ایجاد می شود؛ در واقع استقلال، به جای دو و نیم میلیارد، باید دو برابر این رقم را به او بپردازد.
پرداخت پول های محمد محبی و مهدی قائدی که به عنوان بازیکن قرضی در استقلال
توپ می زنند هم از اندر مصائب آبی پوشان در این یک هفته پر تلاطم است!
سوء مدیریت نه تنها در استقلال؛ بلکه در تمامی تیم های لیگ برتری، بیداد می کند؛ چرا که مدیران، هنوز نمی دانند و اطلاعی از ساده ترین و بدیهی ترین اصول قرار داد، ندارند! چرا که نمی دانند سه جز صورت مالی چیست؟! چرا که نمی دانند باشگاه باید با تکیه بر خود، درآمدزایی کند نه با دل بستن به درآمدهای بورسی و فرا بورسی! چرا که نمی دانند جایگاه های غلط و نادرست برای پیشکسوتان در هیئت مدیره، می تواند تهدید باشد تا یک فرصت!
البته که رفت و آمد هایی با این سبک و سیاق، در فوتبال کشور ما بسیار طبیعی است و ثبات و شفافیت های مالی، اصلا و ابدا اهمیتی در تیم ها ندارد!

معین احمدوند / با شگاه خبرنگاران آزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *