روزنوشت بازاریابی ۲۶/ بازاریابی (قسمت سوم)

فرامرز حیدری : (کارشناسی ارشد کسب و کار گرایش بازاریابی)
با سلام
عزیزان همراه از شما بایت همراهی تون کمال تشکر رو دارم و خواهش من این هست که وقتی با هم در مسیر موفقیت بازاریابی قدم برداریم نظرات و نکات سازنده شما برای ما هم راهگشا باشد.
در این شماره ما قصد داریم تا انواع بازاریابی را برای شما معرفی کنیم. امیدوارم که مورد پسندتون واقع بشه .
انواع بازاریابی
برخی از انواع مارکتینگ موثرتر و مرتبطتر هستند. به همین دلیل در اینجا میخواهیم انواع بازاریابی گوناگون را به شما معرفی کنیم
بازاریابی رویدادی (Event Marketing)
بازاریابی رویدادی یعنی برنامه ریزی، سازماندهی و اجرای یک رویداد برای تبلیغ برند، محصول یا خدمات. رویدادها حضوری یا آنلاین رخ داده و کمپینها رویداد را میزبانی، اجرا کرده یا به عنوان حامی مالی در آن شرکت میکنند.
بسیاری از سازمانها با ارائه اطلاعات مهم درباره برند خود به معرفی آن میپردازند تا توسط مخاطبی دیده شوند و تجربه خوبی را در اختیار مشتری قرار دهند. همچنین ممکن است در پایان رویداد بتوانند شرکت کنندگان را به خرید ترغیب نمایند.
بازاریابی تجربی (Experiential Marketing)
بازاریابی تجربی رویدادها، تجربهها و معاملات حضوری را شامل میشود که بین برند و مخاطب ارتباط عاطفی ایجاد میکند. بازاریابی تجربهای بازاریابی رویدادی را یک قدم فراتر میبرد تا شرکت کننده در پایان علاوه بر اطلاعات به دست آورده دستاورد دیگری هم داشته باشد.
مثلاً در HubSpot کنفرانس های INBOUND برگزار میشود تا با ایجاد فرصتهای شبکهای، برنامههای سرگرمی و مهمانی، صرف خوراکیهای خوشمزه و رویدادهای به یادماندنی، تجربه بی نظیری را در اختیار مشتری قرار دهد.
بازاریابی تعاملی (Interactive Marketing)
بازاریابی تعاملی با نو آوری در بازاریابی مشتری را دعوت میکند تا با عکس و فیلم با محتوا ارتباط برقرار کنند. این نوع جدید بازاریابی خلاقیت شما را تحریک میکند تا با روایتهای جذاب توجه مشتری را جلب کنید.نمونههای بازاریابی تعاملی عبارتند از فیلم اینفوگرافیکهای جذاب.
بازاریابی جهانی (Global Marketing)
بازاریابی جهانی بر نیاز مشتریهای خریدار در کشورهای دیگر تمرکز میکند. استراتژی بازاریابی جهانی ترغیب کسب و کار به انجام تحقیق بر روی بازاری جدید است، تا کشورهایی که محصولش در آن به فروش میرسد را شناسایی کند، و بعد برند را جوری بومی نشان دهد تا نیازهای مشتری هدف را منعکس نماید.
بازاریابی چند فرهنگی (Multicultural Marketing)
بازاریابی چند فرهنگی یک کمپین بازاریابی راه اندازی میکند تا مردمی از قومیتها و فرهنگهای مختلف را به عنوان مخاطب عام خود هدف گذاری کند. در این صورت نه تنها با گروههای اقلیت ارتباط خواهید داشت، بلکه با توجه به قومیتها و فرهنگهای دیگر نشان میدهید که دیگر یک فرهنگ و قومیت غالب وجود ندارد.
بازاریابی مبتنی بر اطلاعات (Informative Marketing)
بازاریابی مبتنی بر اطلاعات نوعی بازاریابی است که در آن به پیام منتقل شده در بازاریابی اشاره شده و بیشتر بر حقایق تمرکز دارد تا احساسات. این ترفند بازاریابی بر این تمرکز میکند که ویژگیها و مزیتهای محصول شما چگونه مشکلات مشتری را حل کرده و حتی محصول شما را با محصول رقبا مقایسه میکند. همچنین این نوع بازاریابی با تکیه بر آمار و ارقام به هدف مورد نظر میرسد.
بازاریابی عصبی (Neuromarketing)
بازاریابی عصبی با ترکیب علوم اعصاب با بازاریابی به برند کمک میکند تا واکنش عاطفی کمپینهای بازاریابی فعلی و آینده را تحریک کنند. برای این موضوع، کمپانیهایی مانند Immersion Neuroscience و Spark Neuro با ایجاد تکنولوژی خاصی واکنشهای شیمیایی عصبی و فیزیولوژیکال را تحریک میکنند تا هم مشارکت عاطفی را برانگیزند و هم محتوای بازاریابی را منتقل کنند.
بازاریابی تشویقی (Persuasive Marketing)
بازاریابی تشویقی بیشتر بر احساسات تمرکز میکند تا بر حقایق. با این کار بیشتر مخاطب را تحت تأثیر قرار میدهد، تا با برند ارتباط برقرار کند و در نهایت به عمل موردنظر که همان خرید است، منجر می شود.
بازاریابی سببی (Cause Marketing)
بازاریابی سببی نوعی بازاریابی جمعی است که با تشویق و حمایت از کارهای خیریه همزمان هم جامعه را بهبود بخشیده و هم با افزایش آگاهی درباره یک برند از کارهای خیریه نیز حمایت میکند.
بازاریابی بحث برانگیز (Controversial Marketing)
بازاریابی بحث برانگیز مخاطبین خود را با چالش روبرو نمیکنند. بلکه تکنیکی پرسروصدا برای اظهارنظر است که برندها با استفاده از آن درباره ارزشهای اخلاقی خاصی گفتگوهای مفید به راه میاندازند.
در سالهای اخیر هرگونه چالش درباره مسائل اجتماعی مهم را بازاریابی بحث برانگیز تلقی میکنند. گرچه ممکن است مشتریهای مخالف با خودتان را ناامید کنید، اما مخاطبین همساز با شما به برندتان متعهدتر شده و احتمالش بیشتر است که پیامهای شما را منتقل کنند، چون به عقیده آنها نزدیکتر است.
بازاریابی میدانی (Field Marketing)
بازاریابی میدانی یعنی فراهم کردن محتوای فروش مانند موردپژوهی، نظرات کاربران درباره محصول، مقایسه با سایر محصولات و کارهای دیگر برای اینکه مشتری در مراحل پایانی جستجوی محصول به خرید دست بزند.
بازاریابی تجارت الکترونیک
بازاریابی تجارت الکترونیک، باعث آگاهی میشود و پلتفرمی برای کسبوکار ارائه میدهد که بتواند محصول یا خدماتش را به صورت الکترونیکی بفروشد. این نوع مارکتینگ با استفاده از تاکتیکهای تبلیغاتی مثل بهینهسازی موتور جستجو و شبکههای اجتماعی، ترافیک را به سمت فروشگاه آنلاین هدایت میکند.
موبایل مارکتینگ
این نوع مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که هدفش دستیابی به مخاطبان هدف، از طریق گوشی موبایل است. بازاریابی موبایل از یک سری پلتفرمها مثل شبکههای اجتماعی استفاده میکند تا به مخاطب هدف برسد. مثلا استارباکس، اپلیکیشن موبایلش را ارتقا داد و یک برنامه وفاداری استفاده کرد و محصولات سفارشی را برای مشتریهایش میفرستد تا فروشش را بالا ببرد.
. بازاریابی بینالمللی
بازاریابی بینالمللی یک نوع استراتژی بازاریابی است که برای تبلیغ و ارائه محصول و خدمات به تمام مصرفکنندگان به کار میرود، بدون اینکه مهم باشد در کجای دنیا قرار دارند. هدف این نوع مارکتینگ، جذب افراد بیشتر و ایجاد آگاهی از برند در سراسر دنیاست.
افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)
افیلیت مارکتینگ نوعی استراتژی بازاریابی است که در آن شرکت به یک وبسایت خارجی پول میدهد تا محصولش را بفروشد. معمولا این وبسایت را از ارجاعات سایت پیدا میکند. این نوع بازاریابی معمولا همراه با استراتژیهای اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده میشود تا گروه خاصی از مشتریان را هدف قرار دهد.
اقتصاد و فناوری
عالیییی
خسته نباشید و چه بهتر بود برای هر کدوم یک مثال واقعی میزدین