روزنوشت بازاریابی ۱۷/ خلاصه کتاب مسیریاب بازاریابی

فرامرز حیدری : (کارشناسی ارشد کسب و کار گرایش بازاریابی)

با سلام
عزیزان همراه از شما بایت همراهی تون کمال تشکر رو دارم و خواهش من این هست که وقتی با هم در مسیر موفقیت بازاریابی قدم برداریم نظرات و نکات سازنده شما برای ما هم راهگشا باشد.

دوستان و عزیزانی که در مسیر بازاریابی هستند هیچ وقت از مقالات،کتابها، و نوشته های روز بازاریابی قافل نشوند و همیشه در تکاپو باشند تا در این مسیر موفقیت های روزافزون داشته باشند…
در این جلسه قصد داریم تا در مورد یک کتاب خیلی خوب با نام مسیریاب بازاریابی که توسط دیوید استوارت و مایکل سارن نوشته شده صحبت کنیم .این خلاصه کتاب میتواند برای دانشجویان عزیز و دوستداران بازاریابی مهم باشه و راهی باشه برای اشنایی بیشتر با استراتژی های بازاریابی .

رویکرد نگارندگان کتاب هم نو و درگیرکننده است و هم محتوای آن با محیط امروزی کاملا هماهنگی دارد. این کتاب را هم میتوان به عنوان یک کتاب درسی جامع برای اهداف آموزشی و هم به عنوان یک کتاب الهام بخش برای بازاریابان در نظر گرفت. با بسط و گسترش کسب و کارها در طول قرن بیستم و رشد فزاینده تر آن با ورود به قرن بیست و یکم، به دلیل نیاز مبرم به مفاهیم مربوط به بازارها و مدیریت آنها، مباحث بازاریابی توسعه زیادی در سالهای اخیر پیدا کرده است. با در نظر داشتن رشد و گسترش فزاینده مفاهیم، مباحث و مدلهای بازاریابی، تاکید بر دیدگاه های تک بعدی جایگاه خود را به دیدگاه های چند بعدی و کثرت گرایانه سپرده است. کتاب مسیریاب بازاریابی از آن جهت که به جای ادعای رهبری یک دیدگاه بازاریابی خاص، از پلورالیسم منسجم دیدگاه های بازاریابی حمایت میکند، کتابی منحصر به فرد است.

کتاب مسیریاب بازاریابی به‌قلم دیوید استوارت و مایکل سارن با ترجمه‌ٔ حسین نوروزی و مریم گلستانی را نشر کتاب مهربان منتشر کرده است. این کتاب به معرفی روند و جریان بازاریابی و کارکردهای آن در بخش‌های مختلف کسب‌وکار می‌پردازد.
با بسط و گسترش کسب‌وکارها در طول قرن بیستم و رشد فزاینده‌تر آن با ورود به قرن بیست‌ویکم به‌دلیل نیاز مبرم به مفاهیم مربوط به بازارها و مدیریت آن‌ها مباحث بازاریابی در سال‌های اخیر توسعهٔ زیادی پیدا کرده است و کتاب‌ها و مقالات زیادی در این خصوص پدید آمده است که هر یک از دریچه و روزنه‌ای خاص به بازاریابی و بازاریابان پرداخته و بیشتر نمایانگر آرا و نظرات نگارندگان آن‌هاست. اما در این میان تعداد کتاب‌هایی که به جای پرداختن به تئوری‌ها و تکنیک‌ها و مدل‌های انتزاعی به نفس عمل بازاریابی آن هم با دیدی کثرت‌گرایانه پرداخته باشد اندک است. این کتاب با نگریستن به بازاریابان به‌عنوان عاملان متفکر به ارائهٔ روشی جدید می‌پردازد. پذیرش این مفهوم بدین معنی است که بازاریابان برای ارزیابی هر موقعیت نه‌تنها دسترسی به مفاهیم و چهارچوب‌های مناسب را نیاز دارند بلکه باید اعتماد‌به‌نفس لازم برای گرفتن تصمیم صحیح را نیز داشته باشند.

بنابراین بازاریابی حل فنی مسائل نیست بلکه توسعهٔ یک جستار متفکرانه است جایی که عمل به نظریات و چهارچوب‌ها پیوند می‌خورد تا درک صحیحی از یک موقعیت حاصل گردد. این کتاب همچنین با در پیش گرفتن رویکرد پلورالیستی و کثرت‌گرایانه دیدگاه‌های مختلف بازاریابی را مد نظر قرار می‌دهد و عاملان بازار را به استفاده از رویکردهای تلفیقی و چند‌بعدی ترغیب می‌نماید.

خواندن کتاب مسیریاب بازاریابی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم
علاقه‌مندان به مباحث مرتبط با مدیریت و بازاریابی و نیز صاحبان کسب‌وکار از خواندن این کتاب سود خواهند برد.
بخشی از کتاب مسیریاب بازاریابی
«فعالیت‌های بازاریابی در پس‌زمینهٔ گسترده‌تر سازمان‌ها، صنایع، فرهنگ‌ها و کشورها انجام می‌گیرند. بنابراین فعالیت بازاریابی معمولاً دارای نقش گسترش‌دهنده‌ٔ مرزهای میان سازمان‌ها و محیط آن در نظر گرفته می‌شود. مسلم است که محیط اولیهٔ بازاریابی سازمانی است که این فعالیت در آن انجام می‌شود. اما بازاریابی پا را از بازاریابی یا یک عملکرد ساده فراتر می‌گذارد. دلیل این مسئله این است که علی‌رغم وجود یک بخش بازاریابی در بیشتر سازمان‌های کنونی، این بخش در بیشتر مواقع چیزی بیش از یک واحد فروش، که به ارائهٔ تبلیغات، فروش شخصی و فعالیت‌های تبلیغی می‌پردازد، نیست. چنین سازمان‌هایی را می‌توان فروش‌محور نامید. اما برای تبدیل شدن به یک سازمان بازاریابی‌محور تمامی فعالیت‌های سازمان باید بر مشتری تمرکز داشته و تمامی بخش‌های سازمان و نه‌تنها بخش بازاریابی، به انجام فعالیت‌های بازاریابی بپردازند.»

فرامرز حیدری/ اقتصاد و فناوری

8 نظر برای "روزنوشت بازاریابی ۱۷/ خلاصه کتاب مسیریاب بازاریابی" ارسال شده
  1. محمد ارمان گفت:

    عالی مثل همیشه ممنون

  2. عباس یادگاری گفت:

    بسیار عالی و کاربردی

  3. paikari sarvat68 گفت:

    عالی مثل همیشه

  4. علی شاپری گفت:

    بسیار عالی جناب مهندس حیدری…پرکاربرد و قابل فهم برای دانشجویانی مثل بنده

  5. عطیه زرندی گفت:

    بسیار بسیار عالی و مفید

  6. پریسا پروا گفت:

    بسیار عالی

  7. پریسا پروا گفت:

    به زبانی قابل فهم و بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *