در کنفرانس و نمایشگاه بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی ایران در ۲۳ مرداد ماه چه گذشت ؟ ۱۰ شهریور ۱۴۰۲

اقتصاد و فناوری – 🛑کنفرانس و نمایشگاه بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی ایران با حضور دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، مهندس اوجی وزیر نفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، و فعالان و متخصصان این حوزه به همت انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار گردید. همچنین این کنفرانس دو روزه به عنوان بزرگ‌ترین رویداد بهره‌وری انرژی ایران با توجه به ضرورت ایجاد اجماع و هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف تصمیم‌گیر و با هدف بررسی ابعاد مختلف بهره‌وری انرژی در حوزه برق، حرارت و سوخت برگزار شد تا بتواند مرکزی برای هم‌اندیشی و ارائه راهکار توسعه بهره‌وری از انرژی میان فعالان اجرایی و صنعتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاهیان و پژوهشگران علمی در حوزه انرژی باشد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد و فناوری , دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، مهندس اوجی وزیر نفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بدو ورود , از نمایشگاه بهینه سازی مصرف و انرژی ایران در پژوهشگاه صنعت نفت که با حضور شرکت های داخلی و نمایندگان شرکت های خارجی برپا شده بود بازدید کردند. در این نمایشگاه , شرکت های دانش بنیان به ارائه آخرین دستاوردهای فناورانه بهینه سازی و بهره‌وری انرژی پرداختند . همچنین تیم اجرایی کنفرانس با فراهم آوردن فضای اختصاصی در قالب نمایشگاه و نشست‌های تجاری و همچنین موقعیت‌های حمایت مالی سعی در تسهیل ارائه خدمات و محصولات و بیان توانمندی‌ها و نمایش تجاری شرکت‌های فعال در این حوزه نموده اند .

در بخش اول کنفرانس , مهندس نجفی در مورد پیش نیازهای حذف یارانه های انرژی به سخنرانی پرداختند و یکی از راه حل های آن را , حذف یارانه های چهل و پنج هزار تومانی و تبدیل آن به یارانه های چهار هزار میلیاردی جهت تامین بهینه سازی مصرف گاز دانستند. وی همچنین اشاره داشتند که معضلات امروز کاهش انرژی در نتیجه بی مبالاتی به مشکلات دیروز است.

در ادامه , نماینده شرکت (ایمر گس) دکتر حمید هنرمند که در نمایشگاه بهینه سازی انرژی شرکت داشتند , به صحبت پرداختند . وی گفت : جایگاه ایران در حوزه مصرف گاز کجاست ؟ میانگین ایران در حوزه مصرف انرژی ۲ برابر عرف مصرف جهانی است . در بحث مصرف خانگی ۴۰% گاز ایران در بخش مصرف خانگی و تجاری است که دو برابر نرم جهانی است . هنرمند همچنین به این نکته اشاره کرد که در حوزه گاز بعد ار امریکا , روسیه و چین در ردیف چهارمین مصرف کننده دنیا قرار داریم. بنابراین باید راه حلی برای کاهش مصرف انرژی بیابیم .

در ادامه کنفرانس , دکتر سید میعاد صالحی معاون وزیر راه , مسکن و شهرسازی و مدیر عامل شرکت راه آهن , در مورد بهینه سازی مصرف سوخت و صرفه جویی انرژی صحبت کردند . ایشان تاکید برگفته رهبر انقلاب کردند که در سال ۱۴۰۱ طی بازدید از دانش آموزان در جمع آنها فرمودند : ( کشور ما، هم از لحاظ نیروی انسانی امتیاز دارد، هم از لحاظ نیروهای طبیعی امتیاز دارد، هم از لحاظ موقعیّت جغرافیایی؛ ما چهارراه ارتباطات شرق و غرب و شمال و جنوبیم. شما روی نقشه نگاه کنید، نقشه‌ی دنیا را بگذارید نگاه کنید؛ ما در یک نقطه‌ی حسّاس هستیم. شرق و غرب از ما میتوانند عبور کنند؛ شمال و جنوب هم از ما میتوانند عبور کنند. ما یک معبرِ ترانزیتِ بسیار پیشرفته و خوبی میتوانیم در دنیا باشیم. البتّه احتیاج دارد به خطوط راه‌آهن، خطوط ریلی؛ با جادّه نمیشود که من راجع به این خطوط ریلی هم باز ــ این درددل‌ها را با شما جوانها باید بکنیم ــ مکرّر در دولتهای مختلف راجع به خطوط ریلی من تأکید کرده‌ام؛(۲۶) متأسّفانه کوتاهی شده. البتّه در آن اوایلِ بعد از رحلت امام چرا، یک مقداری کارهای ریلی خوبی انجام شد، [ولی] بعدش دیگر کار درستی انجام نشده و حالا ان‌شاءالله بنا دارند کارهای خوبی را انجام بدهند. ما بایستی ان‌شاءالله در این زمینه‌ی رفت‌وآمدها و حمل و نقل بتوانیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم. )
ایشان همچنین از رییس مجلس دکتر قالیباف درخواست کرد که با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب , مساله خطوط ریلی را جدی بگیرند .

همچنین در بخش اول کنفرانس , وزیر نفت مهندس جواد اوجی به این مطلب اشاره کردند که : امروز ناترازی در حوزه فرآورده های نفت و گاز دغدغه مسئولین نظام و صنعت نفت و همه ی فعالان این صنعت است . در این مبحث با دو مقوله روبرو هستیم: ۱- مقوله تولید: تولید نفت , گاز و فرآورده های نفتی که الحمدالله با حمایت دولت و مجلس و برنامه هفتم برنامه ریزی خوبی شده است . خبر خوب این است که ما به تولید سه میلیون و صد و نود هزار بشکه نفت و یک میلیارد متر مکعب گاز در روز رسیده ایم . ۲ – مقوله مصرف : در حوزه مصرف هم , همانطور که به تولید اهمیت می دهیم باید به بحث مصرف هم توجه کنیم که خوشبختانه اتفاقات خوبی هم در این حوزه رقم خورده است . بنده از آقای حسنوند و مجلس و دکتر قالیباف تشکرو قردانی میکنم . به دلیل اینکه یکی از دغدغه های دکتر قالیباف بحث کاهش مصرف و بهینه سازی است و بر این تاکید دارند که اگر در بحث کاهش مصرف هم تلاش کنیم , میتوانیم از اتلاف انرژی جلوگیری کنیم .

در بخش دوم کنفرانس ۲۴ مرداد ماه , نمایندگان شرکت های حاضر در نمایشگاه بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی باهم به مناظره پرداختند.

برای مشاهده کامل بخش های مختلف کنفرانس , از طریق لینک زیر وارد شوید :

https://www.aparat.com/Irrea/videos

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *