درباره محمدعلی بهمنی غزل‌سرای بزرگ معاصر/«جسمم غزل است اما، روحم همه نیمایی ست/ در آینه تلفیق، این چهره تماشایی ست»


بهمنی یکی از غزل‌سرایان نیمایی بودند. او نخستین مجموعه شعرش با عنوان «باغ لال» را در سال ۱۳۵۰ منتشر کرد. این مجموعه، اشعار نیمایی بود و بعد از آن مجموعه «در بی وزنی» را که اشعار آزاد و شاملویی بودند، منتشر کرد.

محمدعلی بهمنی شاعر غزل‌سرا و ترانه‌سرای مشهور ایرانی است که در ۲۷ فروردین ۱۳۲۱ زمانی که با پدر و مادرش جهت دیدار برادش راهی دزفول بوند، در قطار به دنیا آمد. او اصالتا اهل تهران است و سالهایی را نیز در بندرعباس زندگی کرده.
محمدعلی بهمنی اولین شعرش را در ۹ سالگی سرود. این شعر در مجله روشنفکر که آن روزها تحت مسئولیت فریدون مشیری بود، به چاپ رسید و انگیزه محمدعلی را برای سرودن دوچندان کرد. او در سال ۱۳۴۵ در رادیو مشغول به کار شد و در برنامه‌ای با عنوان صفحه شعر فعالیت داشت. در سال ۱۳۷۴ با هفته نامه ندای هرمزگان همکاری کرد. محمدعلی بهمنی از سال ۱۳۵۳ تا زمان انقلاب اسلامی ساکن بندرعباس بود و پس از آن به تهران رفت و تا سال ۱۳۶۳ همانجا ماند اما مجددا به بندرعباس برگشت و برای همیشه در آنجا ساکن شد.

از آثار او می توان به : باغ لال, عامیانه‌ها, در بیوزنی ,گیسو، کلاه، کفتر, دهاتی, گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود, غزل, شاعر شنیدنی است, عشق است, نیستان, کاسهٔ آب دیوژن، امانم بده, این خانه واژه‌های نسوزی دارد, من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم, غزل زندگی کنیم اشاره کرد.
نمونه ای از اشعار محمدعلی بهمنی:
باید به فکر تنهایی خودم باشم

باید به فکر تنهایی خودم باشم
دست خودم را می‌گیرم و
از خانه بیرون می‌زنیم
در پارک
به جز درخن
هیچ کس نیست
روی تمام نیمکت‌های خالی می‌نشینیم
تا پارک
از تنهایی رنج نبرد
دلم گرفته
یاد تنهایی اتاق خومان می‌افتم
و از خودم خواهش می‌کنم
به خانه بازگردد..

محمدعلی بهمنی، شاعر پیشکسوت در پی سکته مغزی در سن ۸۲ سالگی شد. علی رغم اینکه در آخرین لحظات پزشکان تلاش کردند با احیای قلبی وضعیت حال استاد را به پایداری برسانند اما پس از دوبار احیای قلبی این مهم میسر نشد و استاد محمدعلی بهمنی حوالی ساعت ۲۳ روز جمعه نهم شهریور ماه آسمانی شد. لازم به یادآوریست که زمان آیین تشییع این شاعر بزرگ معاصر در تهران و تدفین ایشان در بندرعباس برگزار می شود.
از زندگی او و همسرش صدیقه قره‌گزلو، شش ۴رزند به نام های ترانک، بهمن، سایه، آیه، غزل و واژه به یادگار مانده اند‌.

اقتصاد و فناوری, این رخداد ناگوار را صمیمانه به خانواده این شاعر بزرگ و جامعه ادبی ایران تسلیت می گوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *