خبر خوش عاملی برای خودروسازان: حذف قیمتگذاری دستوری از خرداد / تسهیل تخصیص ارز به قطعهسازان

در همایش بینالمللی صنعت خودرو و قطعهسازی ایران، سید حامد عاملی، معاون صنایع ماشینآلات وزارت صمت از تصمیم این وزارتخانه برای حذف قیمتگذاری دستوری خودرو در خردادماه خبر داد. وی همچنین از تخصیص سهمیه ارزی برای کل زنجیره صنعت خودرو تا پایان آبانماه خبر داد و تأکید کرد تدوین و اجرای برنامه پنجساله، تنها راه توسعه پایدار این صنعت است.
به گزارش اقتصاد و فناوری، سید حامد عاملی عصر شنبه در همایش بینالمللی صنعت خودرو و قطعهسازی ایران (IIAC) با محور «چالشها و فرصتها» گفت: در صنعت خودرو ۲۹ مجموعه مختلف دخالت دارند. اگر میخواهیم شاهد رشد و توسعه واقعی در این حوزه باشیم، باید مسیر یک برنامه پنجساله را مشخص کرده و در آن ثابتقدم بمانیم.
وی افزود: کشورهای موفق در این صنعت، ریلگذاری بلندمدت بین ۵ تا ۲۰ ساله داشتهاند، اما در ایران هنوز تدوین یک برنامهی پنجساله برای صنعت خودرو در اولویت قرار نگرفته است. ما در وزارت صمت با مشارکت صاحبنظران، تدوین این برنامه را آغاز کرده و ابزارهای اجرای آن را نیز مشخص کردهایم.
عاملی «نظام تعرفهگذاری» و «افزایش کیفیت» را دو ابزار کلیدی توسعه صنعت خودرو دانست و گفت: باید تعرفهها را در یک افق پنجساله تثبیت کنیم تا ساخت داخل افزایش یابد و خودروسازان از مرز ۵۰ درصد داخلیسازی عبور کنند.
وی ادامه داد: اگر خواهان کیفیت و رضایت مردم هستیم، باید با برنامهریزی دقیق و همافزایی میان دولت، مجلس و سایر نهادها، مسیر اجرای برنامهی پنجساله را دنبال کنیم. این امر میتواند چالشهای قیمتگذاری، تولید داخلی و توسعه قطعهسازی را حل کند.
معاون وزیر صمت همچنین از اعتقاد جدی این وزارتخانه به واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی خبر داد و گفت: بخشی از واگذاریها انجام شده، بخشی دیگر نیز در دست اجراست و امیدواریم به نتیجه برسد.
عاملی در ادامه به موضوع مشکلات ارزی اشاره کرد و گفت: جلساتی با خودروسازان و قطعهسازان برگزار شده و سامانه تخصیص ارز برای کل زنجیره تا پایان آبانماه فعال است. همچنین ثبت سفارشهای زیر پنج میلیون دلار به استانها واگذار شده و برای مبالغ بالاتر، تصمیمگیری از طریق دفتر تخصصی وزارت صمت در استانها انجام میشود.
وی تاکید کرد: وزارت صمت کاملاً با حذف قیمتگذاری دستوری موافق است و این موضوع با تأیید نهادهای ذیربط، در همین خردادماه نهایی خواهد شد.
عاملی با اشاره به اینکه صنعت خودرو سهمی ۱۰ درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد، افزود: هنوز این صنعت در کشور به عنوان صنعت اول شناخته نشده است. اگر میخواهیم آن را اولویت بدهیم، باید تسهیلات، ارز و مالیات را با تولید هماهنگ کنیم نه بالعکس.
در ادامه همایش؛ هشدار مدیرعامل ایرانخودرو
عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایرانخودرو نیز در این همایش با اشاره به زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت گفت: ما ۲۱ اردیبهشتماه نامهای درخصوص قیمتگذاری به وزارت صمت ارسال کردیم ولی هنوز پاسخی دریافت نکردهایم.
وی با اشاره به مشکلات مربوط به تخصیص ارز و ناترازی انرژی اظهار داشت: در صنعتی که زیانده است، چه کسی حاضر به سرمایهگذاری خواهد بود؟ در حالی که در تمام دنیا، توسعه صنعتی از مسیر صنعت خودرو میگذرد.
پیرمحمدی تاکید کرد: فناوری مورد استفاده در تولید خودروها در ایران، متعلق به ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته است. ما به قطعات و دستگاههای جدید نیاز داریم و باید سرمایهگذاری جدی در این حوزه انجام شود.
وی در پایان گفت: از آذر ۱۴۰۳ تاکنون نرخ ارز ۶۴ درصد افزایش یافته، اما قیمت خودرو همچنان ثابت مانده است. این موضوع باعث زیان سنگین صنعت و بدهکاری به قطعهسازان و بانکها شده است. ادامهی این وضعیت امکانپذیر نیست و باید به صدای تولیدکنندگان گوش داد.
منبع: ایرنا