روزنوشت بازاریابی ۲۴ / معرفی انواع بازاریابی

فرامرز حیدری : (کارشناسی ارشد کسب و کار گرایش بازاریابی)
با سلام
عزیزان همراه از شما بایت همراهی تون کمال تشکر رو دارم و خواهش من این هست که وقتی با هم در مسیر موفقیت بازاریابی قدم برداریم نظرات و نکات سازنده شما برای ما هم راهگشا باشد. در این شماره ما قصد داریم تا انواع بازاریابی را برای شما معرفی کنیم. امیدوارم که مورد پسندتون واقع بشه .
انواع بازاریابی
برخی از انواع مارکتینگ موثرتر و مرتبطتر هستند. به همین دلیل در اینجا میخواهیم انواع بازاریابی گوناگون را به شما معرفی کنیم.
بازاریابی سنتی (Traditional Marketing)
بازاریابی سنتی به عنوان اولین نوع بازاریابی به بازاریابیای گفته میشود که به تبلیغات برند در کانالهایی که پیش از ظهور اینترنت موجود بودند، میپردازد. در آن زمان چون اطلاعات به راحتی در دسترس نبود، قسمت اعظم بازاریابی سنتی از ابزاری مانند چاپ، تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها استفاده میکرد.
بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing)
بازاریابی برونگرا به تبلیغاتی مانند تبلیغات چاپی، آگهی تلویزیونی، تماس سرد و ایمیل اشاره میکند. این روش بازاریابی از این جهت برونگرا نام دارد که پیام را به تمام مصرف کنندگان ارسال میکند تا آگاهشان کند، حالا چه نیاز داشته باشند چه نه.
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی درونگرا به جای غافلگیر کردن مصرف کننده به جذب آنها میپردازد. قسمت اعظم استراتژیهای بازاریابی درونگرا در حیطه بازاریابی دیجیتال است، چون مصرف کنندگان حین جستجو برای خرید در اینترنت جستجو میکنند.
تمرکز اصلی بازاریابی درونگرا ایجاد تجربههای ارزشمندی است که بر مردم و کسب و کارتان تأثیر مثبت بگذارد و مشتری و مصرف کننده را به وب سایت شما، که محتوای مفید دارد، جذب کند. وقتی به وبسایت شما مراجعه کردند با ابزار ارتباطی مانند ایمیل و چت همچنان توجه خود را به مشتری نشان میدهید. سرانجام میتوانید با عملکرد به عنوان متخصص و مشاور کمکشان کنید.
بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)
بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی قرار میگیرد و از تکنولوژی استفاده میکند که در گذشته برای مخاطبان موجود نبود. این نوع بازاریابی تمام اقدامات بازاریابی را که از دستگاههای الکترونیک یا اینترنت استفاده میکنند شامل میشود. کسب و کارها میتوانند با استفاده از کانالهای دیجیتال مانند موتورهای جستجوگر، شبکههای اجتماعی، ایمیل و وب سایت با مشتریها ارتباط داشته باشند. در ادامه با جزئیات به این موارد میپردازیم
بازاریابی موتور جستجوگر (Search Engine Marketing)
بازاریابی موتور جستجوگر (SEM) تمام اقدامات لازم برای نمایش محصول یا خدمات کسب و کارتان در صفحات موتور جستجوگر را شامل میشود. وقتی یک کاربر کلیدواژهها را وارد میکند، (SEM) به کسب و کار شما کمک میکند تا در صفحات اول قرار بگیرید. انواع بازاریابی موتور جستجوگر (SEM) عبارتند از بهینه سازی موتور جستجوگر (استراتژی سئو – SEO) برای نتایج جستجو و پرداخت به ازای کلیک (PPC).
بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
بازاریابی محتوایی ابزار اصلی بازاریابی درونگرا و دیجیتال است چون محتوا به مخاطب و موتور جستجوگر، مانند گوگل، نشان میدهد که میتوانند اطلاعات مورد نظر خود را در وب ببینند. این به معنای ایجاد، نشر و توزیع محتوا برای مخاطب هدف است. مهمترین ابزار بازاریابی محتوایی عبارتند از شبکههای اجتماعی، وبلاگها، محتوای بصری و ابزارهایی مانند کتابهای الکترونیک و وبینار.
هدف بازاریابی محتوایی کمک به مخاطب در مسیر خرید است. شما ابتدا باید سؤالات و نگرانیهای خریدار را پیش از خرید شناسایی کنید. سپس برای کمک به ایجاد محتوا تقویم داشته باشید. این کار به سیستم مدیریت محتوا هم کمک میکند تا راحت منتشر شوند.
بازاریابی شبکه اجتماعی (Social Media Marketing)
بازاریابی شبکه اجتماعی به معنای خلق محتوا برای تبلیغ برند و محصولات در شبکههایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر است. در حین تولید محتوا به یاد مخاطب باشید و به او فکر کنید. هیچکس صرفاً برای خرید به شبکههای اجتماعی نمیآید، بنابراین محتوای شما باید مفید، آگاهی بخش، سرگرم کننده و جذاب باشد. این محتوا باید با توجه به ساختار هر شبکه تولید شود تا جذابیت بیشتری داشته باشد. برای نشر راحت محتوا در این شبکهها ابزارهای مختلفی وجود دارد که میتوانید آنها را به کار ببرید.
بازاریابی ویدیویی (Video Marketing)
بازاریابی ویدیویی نوعی از بازاریابی محتوایی است که در آن از ویدیو استفاده میشود. در اینجا برای افزایش آگاهی درباره برند، تشویق به خرید و معاملات بیشتر، ویدیوهایی تولید کرده و آن را در وبسایت، یوتیوب و شبکههای اجتماعی پخش میکنید. برخی از اپلیکیشنهای بازاریابی ویدیویی هم وجود دارد که با کمک آن میتوانید ویدیو ساخته، آن را تحلیل کرده و امتیاز دهید.
بازاریابی صوتی (Voice Marketing)
بازاریابی صوتی با استفاده از اسپیکرهای هوشمندی مانند Amazon Alexa و Google Home به مردم آموزش داده و درباره موضوعات مورد علاقه مردم به سوالاتشان پاسخ میدهد. بهینه سازی وبسایت برای جستجوی صوتی مانند بهینه سازی برای جستجوی ارگانیک است ، اما فراتر از آن میتوانید با ایجاد مهارت از طریق Google action یا Alexa خلاقیت به خرج دهید.
بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
بازاریابی ایمیلی یکی از انواع مارکتینگ است که ارسال محتوای آموزشی یا سرگرم کننده و تبلیغاتی برای مردمی که اشتراک شما را دریافت کردهاند، شامل میشود. هدف اصلی عمیقتر نمودن رابطه با مشتری یا خریدار با ارسال پیامهای بازاریابی ویژه برای آنهاست. به علاوه، میتوانید با بازاریابی ایمیلی محتوایی را در اختیار فروشنده قرار دهید که بیشتر به خریدار کمک کند.
بسته به لوکیشن و موقعیت کشور خود باید مقررات ارسال ایمیل را دنبال کنید. این مقررات ممکن است باعث شوند تنها به افرادی که منتظر پیام شما هستند، ایمیل ارسال کنید، تا آنها هم شما را دنبال کنند. به علاوه باید درباره تولید محتوا شفاف باشید.
با این وجود، اولین استراتژی شما باید ایجاد لیست ایمیلها باشد، یعنی پایگاه دادهای از مخاطبین که میتوانید به آنها ایمیل ارسال کنید. رایجترین مکانیزم از طریق ایجاد فرمهایی در وبسایت است که مشتری میتواند آن را پر کند. سپس به یک نرم افزار بازاریابی ایمیلی و CRM نیاز دارید تا تأثیر ایمیلها بررسی و نظارت شود. برای افزایش تأثیر ایمیلها و بازدهی بیشتر، باید به نرم افزار اتوماسیون سازی ایمیل ها هم توجه بیشتری نمایید چون براساس شاخصهای مهمی آن را ارسال میکنند.
بازاریابی مکالمهای (Conversational Marketing)
بازاریابی مکالمهای توانایی گفتگوی یک به یک از طریق کانالهای مختلف و جلسات است تا با خواستههای مشتری درباره چگونگی خرید، زمان و مکان آن، آشنا شوید. این نوع بازاریابی از گفتگوی زنده فراتر رفته و تماس تلفنی، پیامک، پیام رسان فیسبوک، ایمیل و غیره را شامل میشود.
در آغاز کار باید کانالهایی که میتوان از طریق آن با مشتری ارتباط داشت را شناسایی کنید. چالش پیش رو این است که بدون کاهش سرعت پاسخگویی، قطع ارتباط یا کاهش بازدهی، در کانالهای مختلف حضور داشته باشید. به همین دلیل میتوانید از ابزار بازاریابی مکالمهای مانند یکپارچه سازی صندوق ورودی، تلاشهای خود را پر ثمر کنید.
بازاریابی همهمهای (Buzz Marketing)
بازاریابی همهمهای نوعی استراتژی بازاریابی ویروسی است که با خلق محتوا، رویدادهای ارتباطی و انجمن اینفلوئنسرها، بازاریابی دهان به دهان ایجاد کرده تا انتظارات را درباره محصول یا خدمات افزایش دهند. بازاریابی همهمهای زمانی خوب عمل میکند که زودتر به سراغ اینفلوئنسرها بروید و برای ایجاد کنجکاوی مشتری عمل کنید. برای پیگیری بازاریابی همهمهای باید با کمک نرم افزارهای گوش دادن به شبکه های اجتماعی بر واکنش مخاطب نظارت داشته باشید
بازاریابی اینفلوئنسری (Influencer Marketing)
بازاریابی اینفلوئنسری یکی از انواع مارکتینگ است که با تمرکز بر دنبال کنندگان شبکههای اجتماعی انجام میشود. اینفلوئنسرها در حوزه خود متخصص شناخته میشوند. این افراد بر مخاطبین مورد نظر شما تأثیر زیادی داشته و میتوانند بازاریابی خوبی انجام دهند.
برای شروع بازاریابی اینفلوئنسری باید ابتدا استراتژی بازاریابی اینفلوئنسری را ایجاد کرده و نوع اینفلوئنسر مورد نظر خود را انتخاب کنید بعد باید لیستی از شاخصهای موردنظرتان را در یک اینفلوئنسر، مانند حجم مخاطبین، میزان فعال بودن مخاطبین و شرایطشان، تهیه کنید.
بازاریابی اکتسابی (Acquisition Marketing)
گرچه هدف همه انواع بازاریابی جذب مشتری است، اما اغلب آنها اهداف بزرگتری دارند، مانند افزایش آگاهی درباره برند و افزایش ترافیک. بازاریابی اکتسابی نوعی از انواع بازاریابی است که ترفندها و استراتژیهای بازاریابی را به کار میبرد، اما بر نحوه مزیت گرفتن از آنها تمرکز میکند. در نهایت، هدف این است که با بازاریابی برونگرا از طریق محتوا، شبکه اجتماعی و بازاریابی موتور جستجوگر، ترافیک بیشتری را به وبسایت جذب کنید.
پس از دریافت ترافیک وبسایت، باید این ترافیک را هدایت کرده و به فروش تبدیل کنید. هدف بازاریابی اکتسابی همین است. بازاریابی اکتسابی ممکن است با استفاده از ترفندهایی وبسایت را به موتور تسریع فروش تبدیل کند، مثلاً با تخفیف محصولات، آموزش به مشتری، رعایت حقوق کپی رایت سایت، بهینه سازی نرخ تبدیل و بهینه سازی فروش. همچنین با کمک بهینه سازی فروش و ایجاد استراتژی، فرایند میان بازاریابی و فروش را تسریع کنید.
تبلیغات متنی (Contextual Marketing)
بازاریابی متنی به معنای روبرو کردن کاربران هدف آنلاین با تبلیغات مختلف وبسایت و شبکههای اجتماعی براساس الگوی رفتار آنها در مرورگر آنلاین است. اولین راه قدرتمند نمودن بازاریابی متنی از طریق شخصی سازی است. CRM در کنار ابزارهای بازاریابی قدرتمند مانند smart CTA میتوانند وبسایت را برای کاربر مفید بسازد. در این صورت کاربر میتواند اطلاعات صحیح را یافته و اقدامات موثرتری داشته باشند. بازاریابی متنی از استراتژی و برنامه ریزی استفاده میکند. بنابراین میتوانید در این زمینه آموزش ببینید..
اقتصاد و فناوری
بسیار کاربردی سپاسگزارم
با تشکر از سایت محترم اقتصاد و فناوری و ممنون از خوانندگان عزیز که نظرات محترمشون رو ابلاغ میکنند
بسیار عالی و مفید. ممنون از زحماتتون
طبق معمول به موارد خوب اشاره شده
مثل همیشه عالی
بسیار کارا و مفید
بسیار عالی و مفید