روزنوشت بازاریابی ۱۹/ خلاصه کتاب برنامه ریزی استراتژیک برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط

فرامرز حیدری : (کارشناسی ارشد کسب و کار گرایش بازاریابی)

با سلام
عزیزان همراه از شما بایت همراهی تون کمال تشکر رو دارم و خواهش من این هست که وقتی با هم در مسیر موفقیت بازاریابی قدم برداریم نظرات و نکات سازنده شما برای ما هم راهگشا باشد. در این هفته در مورد خلاصه کتاب برنامه ریزی استراتژیک برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط با شما عزیزان صحبت میکنم…امیدوارم مورد پسندتون واقع شود.

معرفی کتاب برنامه ریزی بازاریابی استراتژیک برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط: نوشتن گام به گام یک برنامه بازاریابی
کتاب برنامه ریزی بازاریابی استراتژیک برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط: نوشتن گام به گام یک برنامه بازاریابی حاصل ۳۰ سال تجربۀ دیوید دبلیو اندرسون، در بازاریابی محصولات و خدمات در سطح داخلی و بین‌المللی است. این اثر ابزاری مناسب و کاربردی برای توسعه‌ی تجارت‌هاست.
این کتاب برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط با تئوری‌های بازاریابی و رویه‌های عملی به فعالان بازاریابی، یک روند کامل تجربی ارائه می‌دهد که موچب یک برنامه‌ریزی درست خواهد شد. بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشور، در حال حاضر با مشکلات فراوان در توسعه فعالیت خود در داخل و خارج روبه‌رو هستند. نقش و اهمیت این بنگاه‌ها در اقتصاد ایران تردیدناپذیر است.

این صنایع با سرمایه‌گذاری نسبتاً اندک، اشتغال قابل ملاحظه‌ای را به وجود آورده و به علت انعطاف پذیری در ارائه تولید یا خدمات، فعالیت‌های صنعتی را آسان می‌سازند. ضمن اینکه می‌توانند به صورت صنایع جانبی در خدمت صنایع بزرگ‌تر باشند. برنامه ریزی بازاریابی استراتژیک در کسب وکارهای کوچک و متوسط (Strategic Marketing Planning for the Small to Medium Sized Business) می‌تواند توانمندی اینگونه تجارت‌ها را در رویارویی با مشکلات و تهدیدات افزایش داده و حضور پایداری را در عرصه اقتصادی برای آن‌ها فراهم کند.
برنامه‌ریزی بازاریابی استراتژیک، می‌تواند نقشی کلیدی را در موفقیت کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط ایفا کند. استفاده از برنامه‌ریزی بازاریابی استراتژیک، در صنایع و تجارت‌های بزرگ نتایج موفقی را دربرداشته است؛ ولی استفاده از آن در کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط، به علت شرایط خاص کمتر مورد توجه قرار گرفته.

با توجه به افزایش کمّیت و اهمیت کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط در فعالیت‌های اقتصادی دنیا و نیاز آن‌ها به بهره‌مندی از برنامه‌ریزی استراتژیک، برای موفقیت در دنیای رقابتی، کتاب حاضر سعی دارد تا با ارائه یک برنامه عملی و کاربردی، سازمان‌ها را در رسیدن به این امر مهم یاری رساند.
هر تصمیم و حرکتی در چهارچوب فعالیت‌های بازاریابی، تحت‌تأثیر عوامل محیطی است. مهم‌ترین ویژگی محیط، دگرگونی و تغییر است. صنایع کوچک و متوسط نیز تحت‌تأثیر عوامل محیطی قرار دارند. آن‌ها باید به منظور موفقیت در بازار، عوامل محیطی را شناسایی کرده و خود را با تغییرات و دگرگونی‌های محیطی هماهنگ کنند. روش برخورد با تغییرات محیطی به کارگیری فرآیند مدیریت استراتژیک و نیز استراتژی‌های بازاریابی است. استفاده از استراتژی‌های بازاریابی این امکان را به مؤسسه می‌دهد تا مجموعه‌ای از روابط را میان بنگاه اقتصادی و محیط برقرار کند تا نخست منطبق بر توانمندی‌های سازمان باشد و دوم در قبال تغییرات و دگرگونی‌های محیط، پاسخ‌گو باشد.

دیوید دبلیو اندرسون (David W Anderson) در کتاب برنامه‌ریزی بازاریابی استراتژیک برای کسب‌و‌کارهای کوچک تا متوسط اقدام به ارائه یکی از بهترین برنامه‌های گام‌به‌گام بازاریابی کرده است. کتاب حاضر یک ابزار مناسب و لازم برای توسعه تجارت‌های مذکور بوده و به همه مدیران صنایع ‌کوچک تا متوسط و همچنین دانشجویان، علاقه‌مندان، مشاوران و دانش‌پژوهان مسائل مدیریت بازاریابی، بازرگانی، کسب‌وکار و کارآفرینی تقدیم می‌شود.

در بخشی از کتاب برنامه‌ریزی بازاریابی استراتژیک برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط می‌خوانیم:
همه انسان‌ها، هم‌زمان با تولد، کار بازاریابی را آغاز می‌کنند. همه ما در دوران نوزادی برای جلب‌ توجه گریه می‌کنیم و هنگامی که بزرگ‌تر می‌شویم، یاد می‌گیریم که با استفاده از روش‌هایی مثل اوقات تلخی کردن، بهانه‌گیری، خواهش و یا واسطه قرار دادن والدین، برای رفع نیازهایمان مذاکره کنیم. در حقیقت همه ما در بیشتر اوقات زندگی‌مان در حال «فروش» هستیم. تنها ممکن است به این موضوع تحت عنوان فروش، فکر نکنیم.

در دوران شکسپیر، بازیگران و هنرپیشگان خیابانی به اجرای نمایش در سطح خیابان‌ها می‌پرداختند تا بازی‌ها و نمایش‌های محلی را رواج دهند و دست‌فروشان مشخصات کالای خود را در خیابان‌ها جار می‌زدند و با اجازه دادن برای امتحان کردن جنس خود به عنوان نمونه، بازار را تهییج می‌کردند. اگرچه پیشرفت‌های تکنولوژیکی فنون بازاریابی را تغییر داده‌اند، اما اصول به کارگیری این رویه در عمل، به همان صورت باقی مانده‌ است.
نام کتاب کتاب برنامه ریزی بازاریابی استراتژیک برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط: نوشتن گام به گام یک برنامه بازاریابی
نویسنده دیوید دبلیو اندرسون
مترجم ابوالفضل دانایی، امیر احسانی
ناشر چاپی انتشارات تیسا

اقتصاد و فناوری

7 نظر برای "روزنوشت بازاریابی ۱۹/ خلاصه کتاب برنامه ریزی استراتژیک برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط" ارسال شده
  1. سید امید هاشمیان گفت:

    استاد حیدری مستفیض شدیم
    ممنونم بابت زحمات شما ❤️❤️❤️❤️

    1. مدیر گفت:

      درود بر شما
      سپاسگزارم

  2. حسین حیدری گفت:

    مهندس حیدری
    بنده مطالعه مردم بسیار عالی بود ممنونم اززحمات شما

  3. حسین حیدری گفت:

    مطالعه کردم

  4. نادری گفت:

    درود بر شما
    راهتان هموار و در مسیر توسعه، همواره پیشگام و پایدار باشید.

  5. paikari sarvat68 گفت:

    آمرزنده بود تشکر استاد

  6. با سلام و ادب خدمت شما و همه عزیزان علاقه مند به بازاریابی و مباحث بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *