روزنوشت بازاریابی ۱۴ / مهارتهای ضروری برای یک بازاریاب موفق؛ ۱۲ آذر ۱۴۰۳

فرامرز حیدری : (کارشناسی ارشد کسب و کار گرایش بازاریابی)
مهارتهای ضروری برای یک بازاریاب موفق
بازاریابی مهمترین بخش هر کسب و کاری است. از این رو یک بازاریاب موفق کسی است که با شناخت نیازهای مشتریان و بازار هدف کاری انجام میدهد که به نفع شرکت و مشتری باشد. در حقیقت میتوان گفت یک بازاریاب موفق با هدایت فروش یک شرکت میزان درآمد آن را افزایش میدهد. باید بدانید که حیطه وظایف بازاریاب بسیار گسترده است که تبلیغات تنها بخشی از آن را تشکیل میدهد. بخش روابط عمومی، پشتیبانی، تحقیقات بازار و تبلیغات و فروش بخشهای در هم تنیدهای هستند که با بخش بازاریابی هر شرکت ارتباط مستقیمی دارند.
آموزش لازم برای یک بازاریاب موفق
بر خلاف تصور بسیاری از افراد که بازاریابی را کاری تجربی میدانند باید بدانید که آموزش آکادمیک یکی از نکات ضروری بازاریابی موفق است. بنابراین یک بازاریاب موفق حداقل باید مدرک کارشناسی این رشته را داشته باشد. اما برای اینکه فردی بتواند به یکی از بازاریابان حرفهای تبدیل شود و قادر باشد به شکلی کاملا تخصصی بازاریابی یک برند یا شرکت را به عهده بگیرد بهتر است رشته MBA را در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کند. زیرا این رشته تمام تخصصهایی را که یک بازاریاب موفق و حرفهای به آن نیاز دارد در اختیار او قرار میدهد.
مهارتهای مورد نیاز یک بازاریاب موفق
در کنار تحصیلات دانشگاهی و تجربه لازم است که یک بازاریاب موفق مهارتهایی را نیز بیاموزد که در راستای تحقق اهداف خود از آنها استفاده کند. هر چند مهارتهای مورد نیاز برای موفقیت در بازاریابی و پیشبرد استراتژی آن تمامی ندارد و یک بازاریاب موفق و حرفهای در تلاش است که مهارتهای خود را روز به روز بهبود و توسعه بخشد. اما در ادامه لیستی از مهمترین مهارتهای مورد نیاز برای بازاریابی موفقیتآمیز آورده شده است.
ارتباط
بازاریابی در حقیقت برقراری نوعی ارتباط حرفهای است. زیرا در نهایت این تعامل اثربخش با مشتری و قدرت متقاعد کردن مشتری است که با ایجاد اعتماد او را تشویق به خرید میکند. بنابراین یک بازاریاب موفق باید بر روی مهارت گفتاری و لحن بیان خود نیز به شکل ویژهای کار کند. لازمه برقراری یک ارتباط اثر بخش با مشتری نیز تعمیم روابط و ارتباط با افراد مختلفی از اقشار مختلف جامعه است. زیرا هر برخورد و ارتباط میتواند یک درس فوقالعاده برای شناخت مشتری و درک نیاز او بر اسا خواستههایش باشد.
بازاریاب موفق
بازاریابی در حقیقت برقراری نوعی ارتباط حرفهای است. زیرا در نهایت این تعامل اثربخش با مشتری و قدرت متقاعد کردن مشتری است که با ایجاد اعتماد او را تشویق به خرید میکند. بنابراین یک بازاریاب موفق باید بر روی مهارت گفتاری و لحن بیان خود نیز به شکل ویژهای کار کند.
قدرت ارائه
اگر در زمینه بازاریابی فعالیت کرده باشید مطمئنا میدانید که قدرت سخنوری و ارائه یک بازاریاب رابطهی مستقیمی با موفقیت شغلی او دارد. بنابراین فردی که در زمینهی بازاریابی فعالیت میکند باید بتواند بر اساس محصول ارائه شده توسط یک شرکت چشماندازی از آن را به بهترین شکل ممکن در اختیار مشتری قرار دهد. از این رو انتخاب تن صدا و رسانهی ارائهی مناسب یکی دیگر از مهارتهای ضروری برای بازاریابان موفق است.
تفکر تحلیلی
بازاریابی ارتباط تنگاتنگی با تجزیه و تحلیل دادهها دارد. در حقیقت این تجزیه و تحلیل دادههای مختلف هستند که مشخص میکنند مسیر طی شده صحیح است یا خیر. به علاوه تفکر تحلیلی زیرساخت اصلی تدوین یک استراتژی بازاریابی اثربخش است. بنابراین برای موفق شدن در زمینه بازاریابی لازم است که تا جای ممکن، بر روی تفکر تحلیلی و استراتژیک کار کنید.
خلاقیت
خلاقیت بخش جدایی ناپذیر هر کسب و کاری است. برای موفقیت در استراتژی بازاریابی و فروش باید ایدههای جالب و هیجانانگیزی ارائه شوند تا بتواند با ایجاد مزیت رقابتی موفقیت یک برند را تضمین کند. البته لازم به ذکر است ارائه ایدههای خلاقانه در ابتدا از مرحله طراحی و تولید محصول آغاز میشود تا به مرحله بازاریابی و فروش برسد.
بازاریاب موفق
توانایی طرح ایدههای خلاقانه و هیجان انگیز یکی از مهمترین مهارتهای یک بازاریاب موفق است.
مدیریت استرس
میتوان گفت بازاریابی یکی از پراسترسترین کارهای دنیا است. بنابراین کسی که به عنوان مدیر بازاریابی یا بازاریاب شرکت فعالیت دارد باید با تقویت مهارتهای روانشناختی قادر به مدیریت و کنترل استرس و فشار روانی ناشی از کار باشد.
تکنولوژی
آشنایی با تکنولوژیها و ابزارهای جدید یکی از مهمترین ویژگیهای بازاریابان موفق است. زیرا لازمه داشتن یک برنامه بازاریابی موفق آشنایی با تکنولوژیهای جدید و توانایی استفاده از آنها است. به ویژه در عصر بازاریابی دیجیتال که مدیریت تمام پروژهها از طریق نرمافزارهای مدیریت و کنترل پروژه انجام میگیرد. بنابراین یک بازاریاب موفق همواره باید لیستی از تکنولوژیهای جدید پرکاربرد زمینه کاری خود را در ذهن داشته باشد و در صورت لزوم از آنها استفاده کند.
اقتصاد و فناوری/
با سلام و ادب خدمت شما و دوستان عزیزم در سایت خبری و وزین اقتصاد و فناوری دمتون گرم و ارزو میکنم در تمام مقاطع کاری شغلی موفق و پیروز باشید
سلام و احترام
سپاسگزارم
مانا باشید…
سلام ، ممنون از مطالب زیبا و کارآمد جناب استاد حیدری عزیز. خیلی عالی بود.
درود بر شما…
بسیار عالی
بسیار عالی